Iskanje po stvarnem kazalu:"varstvo zaupanja v pravo"
Splošne določbe / 2. člen / Socialna država
119OdlUS IX, 195, U-I-222/96 z dne 6. 7. 2000, tč. 6: »Da skrajno liberalistično pojmovanje podjetništva ne bi bilo v skladu z Ustavo, je US že pojasnilo […]. […]Z Ustavo zagotovljena podjetniška svoboda gospodarskih subjektov (74. [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
44V OdlUS II, 120, U-I-93/93, Ur. l. 1/94 je US ugotovilo skladnost izpodbijanega zakona z ustavo. Navedlo je, da je US že v zadevah OdlUS I, 26, U-I-120/91 z dne 9. 4. 1992 in OdlUS II, 109, U-I-123/92, Ur. l. 24/93 in 67/93 zavze [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
45OdlUS IV, 65, U-I-32/95 Ur. l. 44/95: US je ugotovilo neskladnosti z ustavo z rokom za odpravo neskladnosti. “9. Za pravna razmerja, ki izhajajo iz omenjenih upravnih odločb, se do sprejema nove področne zakonodaje uporabljajo veljavne dol [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
46Pri presoji zahteve za razpis referenduma “državljani po 40. členu“, OdlUS IV, 116, U-I-266/95, Ur. l. 69/95, je US ugotovilo neskladnost z Ustavo: “11. Pravna država mora spoštovati načelo zaupanja v pravo, pravno [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
47OdlUS V, 41, U-I-159/95, Ur. l. 25/96. US je ugotovilo z učinkom odprave neskladnost z ustavo sklepa o vrednosti točke za izračun nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča. “Prepoved retroaktivnosti je ena od temeljnih konkretizacij us [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
48OdlUS V, 153, U-I-86/94, Ur. l. 68/96. US je navedlo naslednje razloge za ugotovitev neskladnosti z Ustavo Zakona o žrtvah vojnega nasilja – ZZVN: “15. Ustava izhaja iz Temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Sl [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
49Iz enakih razlogov terja Ustava ureditev postopka, v katerem bodo lahko prizadete osebe zahtevale odpravo posledic neupravičenih kaznovanj oziroma odvzemov določenih pravic s predpisi, ki so bili z Ustavnim zakonom iz leta 1991 ‘izvzeti iz upo [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
50Že v OdlUS III, 113 je US odločilo: “Če je zakonodajalec z zakonom napovedal, da bo določeno vprašanje uredil s posebnim zakonom, pa tega ni izpolnil, zakon oziroma njegove posamezne določbe, katerih vsebino mora posebni zakon do [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
5122. Dejstvo, da naj bi se postopek za uveljavitev pravice do vojne odškodnine uredil v posebnem zakonu (kar določa 15. člen ZZVN) samo po sebi ustavnopravno ni sporno. V okviru proste, le s splošnimi ustavnimi načeli vezane presoje zakonodajalca [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
5224. Z neutemeljeno opustitvijo zakonske ureditve pogojev in postopka za uveljavljanje pravice do vojne odškodnine je zakonodajalec porušil načelo varstva zaupanja v pravo kot eno od načel pravne države (2. člen). Taka neustavna ureditev ne omogo [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
53OdlUS VI, 57, U-I-112/95, Ur. l. 34/97: “10. Spreminjanja zakonskih pravic ali pogojev za njihovo uveljavljanje z učinkom za naprej pa Ustava ne preprečuje, če te spremembe ne nasprotujejo z Ustavo določenim načelom oziroma drugim ustav [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
54OdlUS VI, 69, U-I-121/97, Ur. l. 34/97: “42. Naknadna uvedba pravnega sredstva zoper pravnomočne odločbe predstavlja poseg v načelo zaupanja v pravo in v načelo pravne varnosti, ki sta zagotovljeni z določbo Ustave, da je Slovenija prav [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
55OdlUS VI, 166, U-I-95/95, Ur. l. 5/98: “Ukrep je torej zakonodajalec predpisal v javnem interesu, zato ni v neskladju z načeli pravne in socialne države (2. člen). […] Ustavno načelo zaupanja v pravo (2. člen) pa ne varuje le prid [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
56V OdlUS VII, 2, U-I-101/95, Ur. l. 13/98 je US razveljavilo del 2. odst. 94. člena, 3. in 4. odst. 109. člena Zakona o obrambi. “26. Ustava varuje na podlagi zakona pridobljene pravice tako, da vanje ni mogoče posegati z učinkom za na [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
5727. Tako stališče je US zavzelo že v U-I-120/91 (OdlUS I, 26) in U-I-123/92 (OdlUS II, 109). V slednji je med drugim navedlo naslednje: “Ustava torej izrecno varuje pridobljene pravice le zoper zakonske posege z retroaktivnim u [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
58OdlUS VII, 123, U-I-223/96, Ur. l. 49/98: “Ustava torej varuje na podlagi zakona pridobljene pravice tako, da vanje ni mogoče posegati z učinkom za nazaj. Ne preprečuje pa, da bi zakon spreminjal prej zakonsko določene pravice ali pogoje [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
5915. Spreminjanje ureditve samo po sebi torej ne nasprotuje ustavnim načelom pravne države in drugim ustavnim določbam. Zoženje oziroma zmanjšanje že uveljavljenih pravic ne pomeni učinkovanja predpisa za nazaj, kadar se pravice zmanjšajo za č [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
6016. To pa še ne pomeni, da je zmanjševanje pravic za naprej, kar se v delu teorije označuje tudi kot neprava retroaktivnost, v vsakem primeru ustavno dopustno. Načelo varstva zaupanja v pravo kot eno od načel pravne države, kakor je to US navedl [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
6119. Relativno zmanjšanje (limitiranje) oziroma zadrževanje usklajevanja pokojnin, odmerjenih po predpisih nekdanje SFRJ, pomeni nedvomno poseg v pridobljene pravice posameznega upravičenca do pokojnine in pokojninskega dodatka. S tem je načelo pra [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
62OdlUS VII, 134, U-I-206/97, Ur. l. 50/98: US je zaradi kršitve načela varstva zaupanja v pravo (2. člen) razveljavilo izpodbijani Zakon o spremembah Zakona o tujcih – ZTuj-A (Ur. l. 44/97) v tistem delu, če se je nanašal na osebe, ki so [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
63“8. US je doslej že večkrat presojalo izpodbijane predpise z gledišča njihove skladnosti z načelom varstva zaupanja v pravo kot z enim od načel pravne države, prvič U-I-123/92 z dne 18. 11. 1993 (OdlUS II, 109). Takrat je o tem me [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
649. Tudi nemška ustavnopravna teorija poudarja, da je ‘kolizijo dveh vrednot (načela zaupanja v nadaljnji obstoj pravnih norm in načela prilagajanja prava družbenim razmerjem) potrebno reševati s tehtanjem med njima.’ (Benda/Maihofe [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
6510. Pri takem tehtanju ustavnopravnih dobrin je na eni strani torej ustavno načelo varstva zaupanja v pravo, pri čemer je zlasti pomembno, kakšen je pomen pričakovanja določene pravice za življenje prizadetega posameznika, in kakšna je teža sp [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
66OdlUS VII, 162, U-I-39/95, Ur. l. 68/98. US je delno razveljavilo in ugotovilo delno skladnost z Ustavo 37. a člena in 37. b člena Zakona o lokalni samoupravi – ZLS: “14. Novela ZLS iz leta 1995 je začela veljati naslednji dan po objavi [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
6715. V obravnavanem primeru je US v skladu z načelom sorazmernosti tehtalo dve dobrini – na eni strani zaupanje v pravo vseh tistih oseb, ki so bile izvoljene za župana ali člana občinskega sveta in so hkrati opravljale tudi drugo funkcijo ali de [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
68OdlUS VII, 175, U-I-204/98, Ur. l. 73/98. US je razveljavilo člen 2 novele Pravil obveznega zdravstvenega zavarovanja (veljavnega tudi za poskuse zunajtelesne oploditve, ki so bili opravljeni pred uveljavitvijo novele). “7. To pa ne pomeni, [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
69OdlUS VII, 204, U-I-14/97, Ur. l. 83/98: “Vendar pa bi moral dati zakonodajalec glede na težo posega v navedeni ustavni pravici (novela Zakona o graditvi objektov in Pravilnik o podrobnejši vsebini projektne dokumentacije) prizadetim posam [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
70OdlUS VII, 212, U-I-31/96 z dne 26. 11. 1998. US je zavrnilo pobudo za presojo ustavnosti novele Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju. “17. US je že večkrat zavzelo stališče, da Ustava ne preprečuje, da bi zakon spreminjal p [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
7121. Ustava varuje na podlagi zakona pridobljene pravice tako, da vanje ni mogoče posegati z učinkom za nazaj. Ne preprečuje pa, da bi zakon spreminjal prej zakonsko določene pravice z učinkom za naprej, če te spremembe ne nasprotujejo z Ustavo d [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
72OdlUS VIII, 145, U-I-4/99, Ur. l. 59/99. US je razveljavilo Zakon o lokalni samoupravi – ZLS: »21. […] Ureditev, ki jo določata 3. odst. 51. b člena in 2. odst. 100. člena ZLS, posega v pravice posameznih občin, ki so jih imele vs [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
73OdlUS, VIII, 168, U-I-363/98, Ur. l. 59/99. US je ugotovilo neskladnost z Ustavo 64. člena Zakona o telekomunikacijah – ZTel. “5. Izpodbijana določba določa, da se vlaganja lokalnih skupnosti in posameznih investitorjev v javno telekomu [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
746. Iz izpodbijane določbe zakona izhaja, kot da bi poseben zakon v času sprejema ZTel že veljal. ZTel je bil sprejet 28. 5. 1997, poseben zakon, na katerega se ZTel sklicuje, pa po navedbah DZ še ni niti v zakonodajnem postopku. S tem, ko zakonoda [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država
18Pri načelu pravne države gre za splošno ustavno načelo in ne neposredno za eno od človekovih pravic, katerim v skladu s 15. členom pripada strožje varstvo pravic zoper morebitne omejitve in druge posege. US zato pri presoji načela pravne drža [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država
3Med taka nepisana splošna ustavna načela, ki jih izvajamo iz drugih še splošnejših pravnih načel, ki so v Ustavi navedena, oz. iz splošno priznanih načel ustavnega varovanja svobodnega demokratičnega družbenega reda, štejemo vse tiste element [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država
4Treh bistvenih elementov pravne države pa Ustava v svojih določbah izrecno ne ureja. Na ustavno raven jih je s svojimi odločitvami povzdignilo Ustavno sodišče. To so splošno ustavno načelo sorazmernosti, načelo varstva zaupanja v pravo in načel [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država
12Načelo varstva zaupanja v pravo, ki se uporablja tudi kot sinonim za načelo pravne varnosti, izhaja zgodovinsko s področja urejanja civilnopravnih razmerij in pogodbenih poslov med posamezniki. Moderna pravna doktrina je načelo varst [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država
13Splošno načelo je, da so obremenjujoči zakoni, ki s povratno veljavo zajemajo zaključena dejanska stanja, praviloma nezdružljivi z zapovedjo pravne države. K bistvenim elementom pravne države sodi pravna varnost, ki za državljana pomeni predvs [...]
Splošne določbe / 13. člen
7U-I-284/94 z dne 24. 6. 1998: Načela pravne države so kršena, ker zakon ni uredil prehoda pravnega statusa državljanov drugih republik nekdanje SFRJ, ki so imeli v RS stalno prebivališče in so na njenem ozemlju tudi dejansko živeli, v status [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 50. člen / Ustavnosodna presoja
79OdlUS VII, 204, U-I-14/97, Ur. l. 83/98, tč. 41 in 42: »Drugačna pa je teža posegov Zakonu o graditvi objektov – ZGO v ustavni pravici do svobode dela (1. odst. 49. člena) in socialne varnosti (1. odst. 50. člena) tistih posameznikov, ki [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 50. člen / Ustavnosodna presoja
42V tu obravnavanem primeru relativnega zmanjšanja oziroma počasnejšega povečevanja pokojnin od pričakovanega glede na dotlej veljavno ureditev, je očitno, da je bilo s tem načelo pravne varnosti oziroma načelo varstva zaupanja v pravo prizadeto [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
21V primerih, ko se z omejitvami lastninskih upravičenj v okviru socialne vezanosti lastnine poseže v obstoječa lastninska upravičenja, je potrebno biti posebej pozoren na načelo zaupanja v pravo oziroma varovanja pridobljenih pravic. To načelo je [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
22Načelo zaupanja v pravo do določene mere varuje pravne subjekte pred spremembo pravnega položaja na slabše. US je v svojih odločbah že večkrat poudarilo, da mora zakonodajalec posebej upoštevati pridobljene pravice oziroma obstoječe pravne po [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
24Ob spreminjanju zakonskega režima lastnine mora torej zakonodajalec upoštevati obstoječe lastninske položaje in varovati načelo zaupanja v pravo s prehodnim režimom ali finančnimi oziroma drugimi nadomestili, upoštevaje težo posega, število [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
27Analogna pravila lahko uporabimo tudi za posege v lastninska upravičenja, ki se izvedejo s prostorskimi akti in akti o zavarovanju (naravnih bogastev, gozdov s posebnim pomenom, vodovarstvenih območij, kulturnih spomenikov). Tudi v teh primerih, kot [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
22Test sorazmernosti ima dve stopnji. Prva se nanaša na abstraktne (zakonsko določene) razlastitvene namene. Zakon, ki na abstraktni ravni določa pogoje za dopustnost razlastitve, mora torej upoštevati zapoved tehtanja, ko določa dopustne razlastit [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
24Glede na to, da gre za vrednostno odprt pravno nedoločen pojem, je težko napovedati, kakšna bo ustavnosodna in zakonodajna praksa na tem področju – katere namene bo zakonodajalec štel kot (in abstracto) zadostni pogoj za razla [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
25Najprej poglejmo, kateri abstraktni razlastitveni nameni sploh pridejo v poštev kot konkretizacija pojma javna korist. Ti nameni so zlasti:
- gradnja ali prevzem grajenega javnega dobra (nepremičnin v splošni uporabi),
- gradnja, [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
27Največ dilem bo verjetno v teoriji in ustavnosodni presoji povzročal namen iz desete alinee, ki pa je povezan tudi z namenom iz enajste alinee. Zastavlja se vprašanje, ali je uresničitev planskih (urbanističnih) odločitev dovolj tehten javni int [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
21(c) Javna korist (zadovoljitev javne potrebe) mora biti sorazmerna s težo posega v lastninsko pravico, ki ga povzroči razlastitev. Teža tega posega je odvisna od prizadetosti lastnika oziroma od pomena, ki ga ima odvzeta nepremičnina ali pravica z [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
22Test sorazmernosti ima dve stopnji. Prva se nanaša na abstraktne (zakonsko določene) razlastitvene namene. Zakon, ki na abstraktni ravni določa pogoje za dopustnost razlastitve, mora torej upoštevati zapoved tehtanja, ko določa dopustne razlastit [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
24Glede na to, da gre za vrednostno odprt pravno nedoločen pojem, je težko napovedati, kakšna bo ustavnosodna in zakonodajna praksa na tem področju – katere namene bo zakonodajalec štel kot (in abstracto) zadostni pogoj za razla [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
25Najprej poglejmo, kateri abstraktni razlastitveni nameni sploh pridejo v poštev kot konkretizacija pojma javna korist. Ti nameni so zlasti:
- gradnja ali prevzem grajenega javnega dobra (nepremičnin v splošni uporabi),
- gradnja, [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
27Največ dilem bo verjetno v teoriji in ustavnosodni presoji povzročal namen iz desete alinee, ki pa je povezan tudi z namenom iz enajste alinee. Zastavlja se vprašanje, ali je uresničitev planskih (urbanističnih) odločitev dovolj tehten javni int [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
21(c) Javna korist (zadovoljitev javne potrebe) mora biti sorazmerna s težo posega v lastninsko pravico, ki ga povzroči razlastitev. Teža tega posega je odvisna od prizadetosti lastnika oziroma od pomena, ki ga ima odvzeta nepremičnina ali pravica z [...]
Ustavnost in zakonitost / 158. člen
2Namen pravnomočnosti je zagotoviti pravno varnost in zaupanje v pravo. Kdor se zanese na oblikovano pravno razmerje, mora uživati tudi določeno stopnjo nepreklicljivosti tega, kar mu je bilo z upravnim aktom odločeno. Izdani akt, ki je pravnomočen, [...]