Omejitve in dopustnost omejitev
Lovro Šturm, 2002
18Pri načelu pravne države gre za splošno ustavno načelo in ne neposredno za eno od človekovih pravic, katerim v skladu s 15. členom pripada strožje varstvo pravic zoper morebitne omejitve in druge posege. US zato pri presoji načela pravne države najprej preveri, ali je mogoče uporabiti katero od drugih ustavnih določb. Če posebne ustavne določbe v konkretnem primeru ni mogoče uporabiti, je ustavna presoja kljub temu pri kršitvah splošnega ustavnega načela sorazmernosti, načela jasnosti in določnosti predpisov in varstva zaupanja v pravo bolj intenzivna, kakor sicer v navadi pri presoji splošnih ustavnih načel. V okviru ustavne pritožbe kršitve načela pravne države ni mogoče uveljavljati brez povezav s konkretno prizadeto človekovo pravico. V postopku ustavne pritožbe je zato treba uveljavljati kršitev ustavne pravice, ki izhaja iz kake od posebnih ustavnih določb. Če niso izrecno razvidne kršitve posameznih ustavnih določb, je skoraj vedno mogoče uveljavljati kršitev ustavnih pravic iz 14. člena (načelo enakosti), 22. člena (enako varstvo pravic), 34. člena (pravica do osebnega dostojanstva in do varnosti) ali 35. člena (splošna svoboda ravnanja). Prav pravica do varnosti, ki je kot posebna ustavna določba (34. člen) posebnost slovenske Ustave – v tujih ustavah je skoraj ni najti – vzpostavlja neposredno povezavo med 2. členom, ki uveljavlja splošno ustavno načelo, in konkretno človekovo pravico. Te povezave doslej US še ni izkoristilo v polni meri.