Iskanje po stvarnem kazalu:"podzakonski predpisi"
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
84OdlUS VI, 155, U-I-343/94 Ur. l. 80/97. US je ugotovilo neskladnost z Ustavo Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti – ZZZPB. »6. ZZZPB v 16. členu določa, kdo se po tem zakonu šteje za brezposelno osebo. To naj bi bil [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Ustavnosodna presoja
84OdlUS VI, 155, U-I-343/94 Ur. l. 80/97. US je ugotovilo neskladnost z Ustavo Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti – ZZZPB. »6. ZZZPB v 16. členu določa, kdo se po tem zakonu šteje za brezposelno osebo. To naj bi bil [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država
2Ustava omogoča sklicevanje na pravno državo, na socialno državo in na načelo demokracije, kot na temeljna splošna ustavna načela. Pri tem se ravna po izkušnjah ustavnosodne presoje držav z demokratično ustavno ureditvijo, ki upoštevajo, da je [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
26Primer: Podzakonski predpis postroži mejne vrednosti dopustnih imisij. Obstoječim onesnaževalcem je potrebno zagotoviti ustrezno prehodno obdobje, ni pa nujno, da se zanje določi popolno izvzetje iz veljavnosti predpisa ali da se jim zagotovi [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
25Najprej poglejmo, kateri abstraktni razlastitveni nameni sploh pridejo v poštev kot konkretizacija pojma javna korist. Ti nameni so zlasti:
- gradnja ali prevzem grajenega javnega dobra (nepremičnin v splošni uporabi),
- gradnja, [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
26Nameni niso nanizani po naključju, temveč v vrstnem redu od tistih, ki predstavljajo očitnejši javni interes, do tistih, ki so za javni interes manj “težki”. Kot rečeno: težko je napovedati, kako daleč bo v posameznih obdobjih šel zakonod [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 74. člen / Primeri prepletanja oziroma povezav z drugimi človekovimi pravicami
53Pri presoji podzakonskih predpisov veže US presojo skladnosti s 74. členom na presojo njegove zakonitosti (drugi odstavek 120. člena). Po stališču US lahko posega podzakonski predpis v svobodno gospodarsko pobudo le, če presega zakonski okvir, n [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 74. člen / Primeri prepletanja oziroma povezav z drugimi človekovimi pravicami
54Tak pristop US je razumljiv v tistih primerih, ko podzakonski predpis temelji na zakonski določbi, ki je že bila predmet ustavne presoje in je US ugotovilo, da določba ni v neskladju z Ustavo. Za ponazoritev je mogoče navesti Zakon o cenah, za kat [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 74. člen / Primeri prepletanja oziroma povezav z drugimi človekovimi pravicami
55OdlUS X, 215, U-I-44/98: Predmet presoje je bil Pravilnik o požarnem redu, ki je med drugim določal, da mora lastnik ali uporabnik objekta oziroma pooblaščena oseba za izvajanje ukrepov varstva pred požarom, če ne more izdelati požarne [...]
Državna ureditev / Državni zbor
1DZ je predstavniško telo državljanov, ki sprejema najpomembnejše družbene odločitve. Odločitve praviloma sprejema v obliki splošnih pravnih aktov. Vsebina splošnih pravnih aktov so pravna pravila, ki določajo, kako naj se pravni subjekti vedejo [...]
Državna ureditev / Državni zbor
4Ustava določa, da se človekove pravice in temeljne svoboščine uresničujejo neposredno na podlagi Ustave (1. odst. 15. člena). Zakonu je dopuščeno, da uredi le način uresničevanja temeljnih pravic, če to določa Ustava ali je nujno zaradi same [...]
Državna ureditev / Uprava / 120. člen / Vezanost uprave na Ustavo in zakon (2. odst. 120. člena)
29Ustavnosodna presoja v letih 1992–2000 potrjujejo polno uveljavitev legalitetnega načela. US ni samo razveljavljalo ali odpravilo napadenih podzakonskih predpisov, ki v vsebinskem pogledu niso upoštevali legalitetnega načela, ampak je (z razvelja [...]
Državna ureditev / Uprava / 120. člen / Vezanost uprave na Ustavo in zakon (2. odst. 120. člena)
31V zadevi Breda Sturm, OdlUS I, 105, U-I-115/92, Ur. l. 3/93, je US razveljavilo 6. člen Pravilnika o izvrševanju Zakona o osebni izkaznici (Ur. l. SRS 16/81 in 2/89 ter Ur. l. RS 33/91-I). Zakon o osebni izkaznici (Ur. l. SRS 16/74 [...]
Državna ureditev / Uprava / 120. člen / Vezanost uprave na Ustavo in zakon (2. odst. 120. člena)
33Za razmerje med zakonodajno in izvršilno oblastjo v parlamentarni demokraciji je odločilnega pomena spoštovanje legalitetnega načela. Legalitetno načelo določa na enak način tudi razmerje med parlamentom in vlado kot vrhom uprave. Pravna teorij [...]
Državna ureditev / Uprava / 120. člen / Vezanost uprave na Ustavo in zakon (2. odst. 120. člena)
48Zanimiva je tudi interpretativna odločba OdlUS VII, 95, U-I-71/98, Ur. l. 45/98: »17. V skladu z načelom legalitete mora biti zakonsko pooblastilo izvršilni veji oblasti za izdajo upravnih aktov po vsebini, namenu in obsegu dovol [...]
Državna ureditev / Uprava / 120. člen / Vezanost uprave na Ustavo in zakon (2. odst. 120. člena)
13Vsakdo, ki je prizadet z abstraktnim upravnim aktom (podzakonskim predpisom) upravnega organa, ki posega v katero od njegovih ustavno ali zakonsko varovanih pravic, npr. v pravico do enakosti pred zakonom (14. člen in 22. člen), splošno svobodo rav [...]
Državna ureditev / Uprava / 120. člen / Vezanost uprave na Ustavo in zakon (2. odst. 120. člena)
14Vsakdo, ki je prizadet s konkretnim upravnim aktom ali realnim aktom upravnega organa, je upravičen do sodnega varstva.
[...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
30OdlUS IX, 15, U-I-39/99 , Ur. l. 19/2000: »15. Skladnost pomeni, da se mora nižji pravni akt gibati v mejah, ki mu jih vsebinsko zarisuje višji pravni akt. Za podzakonske predpise upravnih organov izhaja to tudi iz 2. odst. 120. člena, ki dol [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
3Izraz ustavnost se nanaša na manjši del omenjenih razmerij. US ga uporablja za presojo skladnosti zakonskih in drugih pravnih norm z ustavnimi normami in za presojo skladnosti zakonov in drugih pravnih aktov z ustavo. Zakoni, podzakonski predpisi in d [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
8S podzakonskimi predpisi so mišljeni abstraktni oz. splošni pravni akti, ki jih izdajo vlada in upravni organi (v literaturi zanje uporabljena poimenovanja so različna, npr. abstraktni upravni akti, upravni predpisi, podzakonski akti, predpisi izvrš [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
9Za podzakonske predpise Zakon o vladi RS – ZVla v 26. členu navaja uredbo in odlok Vlade kot o obliki podzakonskih predpisov vlade. Po ustaljeni ustavnosodni presoji pa US med tovrstne vladne podzakonske predpise šteje tudi druge pravne akte vlade, [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
10Zakon o upravi – ZUpr kot podzakonske akte, ki jih imenuje upravne predpise, s katerimi uprava izvršuje zakone, druge predpise in akte DZ, kakor tudi predpise in druge akte Vlade, navaja pravilnike, odredbe in navodila. O izvrševanju zakona lahko [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
11Pravilniki kot podzakonski predpisi se sprejemajo za izvrševanje zakona. Zato so na zakon vezani tako, da v vsebinskem smislu ne smejo določati ničesar brez zakonske podlage in zunaj vsebinskih okvirov, ki morajo biti v zakonu izrecno določeni ali [...]
Ustavno sodišče / 160. člen
16Podlaga za uporabo materialnega kriterija za presojo pravne narave podzakonskih aktov izhaja že iz tega, da Ustava v tretji alinei 1. odst. 160. člena teh predpisov ne našteva po “imenih”, ampak z generičnim pojmom. Ne zadostuje torej, [...]
Ustavno sodišče / 160. člen
17Podzakonski predpisi so upravni predpisi, lokalni predpisi, in še tretja vrsta predpisov, ki jih izdajajo državni organi in z njimi urejajo pravna razmerja: splošni pravni akti Banke Slovenije, RVK, poslovniki, podzakonski predpisi DZ. Glede slednj [...]