Iskanje po stvarnem kazalu:"omejitev lastninske pravice"
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
50Omenjene določbe zakona, ki na splošno omejujejo oziroma izključujejo lastninsko pravico na kmetijskih zemljiščih, po presoji sodišča niso v skladu z navedenimi določbami Ustave. Ustava ne omejuje lastninske pravice, ampak omogoča le, da zako [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
57Sklep v zadevi »gozdovi« je nepravilen. Pri tem se ne opredeljujem do vprašanja, kakšen rezultat bi dala meritorna presoja. Trdim le, da pobuda ni bila očitno neutemeljena in da bi bil test sorazmernosti potreben. Stališče, izraženo v [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
35Kadar zakon predvidi možnost razlaščujočih posegov, mora zagotoviti tudi izravnavo. Oglejmo si nekaj primerov, ko zakoni na posameznih področjih predvidevajo posege v lastninska upravičenja, ki bi jih lahko označili kot razlaščujoče posege.< [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
36Gozdovi: Po Zakonu o gozdovih – ZG se lahko omejitve lastninskih upravičenj vzpostavijo s proglasitvijo varovalnih gozdov in gozdov s posebnim namenom. Posebej pomembni varovalni gozdovi in gozdovi s posebnim namenom so zavarovano naravno boga [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
37Vode: Najprej pogled v nemško zakonodajo. Zakon o vodnem gospodarstvu (Wasserhaushaltsgesetz – WHG) govori v 19. členu o vzpostavitvi vodovarstvenega območja. Položaj, ki nastane, je podoben vzpostavitvi režima zavarovanega naravn [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
38Slovenski Zakon o vodah vsebuje na več mestih podlage omejitve lastninskih upravičenj na zasebnih zemljiščih v zvezi z varstvom pred škodljivim delovanjem voda oziroma v zvezi z varstvom vodnega režima in kvalitete voda. Zakon daje pooblastilo V [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
39Na podlagi pooblastil iz prve, tretje in četrte alinee so mogoči bistveni posegi v lastninska upravičenja. Menim, da bi moral zakon predvideti odškodnino oziroma izravnalno nadomestilo v primerih posebej težkih omejitev – torej omejite [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
40Varstvo narave: V nemškem pravu je bil zvezni (okvirni) Zakon o varstvu narave sprejet šele leta 1976, sledili pa so mu deželni zakoni. Dotlej je sodna praksa v glavnem že izoblikovala načela glede razmejevanja med socialno vezanostjo lastni [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
41Pri omejitvah lastninske svobode na področju varstva narave so podobno kot pri urejanju prostora pomemben element lega in naravne danosti zemljišča. Omejitve so pogosto le konkretizacija dotlej latentne socialne vezanosti, tako da mora skrben lastn [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
42Nemški zvezni Zakon o varstvu narave, ki sicer nima neposrednih pravnih učinkov na zasebnopravne subjekte (je le okvirni zakon, ki daje podlago za deželno zakonodajo), dopušča, da dežele uzakonijo ukrepe zoper posege v naravo ali krajino, ki tra [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
43Deželni zakoni, sprejeti na podlagi zveznega, v glavnem vsebujejo določbo, da omejitve lastninskih upravičenj načeloma sodijo v okvir določitve vsebine lastninske pravice v mejah socialne vezanosti, da pa je potrebno prizadetemu zagotoviti odško [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
44Tudi v slovenskem pravu so predvideni varstveni režimi naravnih bogastev. Ti varstveni režimi se hkrati z razglasitvijo zavarovanega naravnega bogastva vzpostavijo z zakonom ali predpisom lokalne skupnosti. Varstveni režim obsega prepovedi in omeji [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
45Na področju varstva narave določajo številne omejitve lastninske svobode v obliki zapovedi, prepovedi in omejitev rabe tudi nekateri zakoni, ki so vzpostavili območja zavarovanih naravnih bogastev (znamenitosti). V ta sklop sodijo Zakon o Triglavs [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
46Na podlagi 34. člena ZVO, ki daje pristojnemu ministru pooblastilo, da začasno – največ za dve leti – zavaruje posamezno naravno bogastvo in določi varstveni režim (pri tem se smiselno uporablja tudi določba 4. odst. 19. č [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
17Zakonska ureditev, ki uvede omejitve lastninske svobode, lahko pomeni poseg v obstoječe lastninske položaje. Enak učinek ima lahko tudi podzakonski predpis ali na podlagi zakona izdan posamičen akt (odločba). Lastniku ostane lastninska pravica, v [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
18Možni so različni pristopi k razmejitvi socialne vezanosti od razlastitve. Menimo, da je ta dva pojma treba razlikovati. Kot razlastitev je treba obravnavati poleg odvzema lastninske pravice le tiste posege v lastnino, ki lastninsko pravico izvotlij [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
19Navedeno pa ne pomeni, da drugi posegi v lastninske položaje (ne le v lastninsko pravico, temveč tudi v druge premoženjske pravice, ki sodijo pod pojem lastnine – glej komentar k 33. členu) ne morejo biti nedopustni oziroma, da ne morejo povzro [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
20O dopustnosti omejitev lastninske svobode v okviru socialne vezanosti lastnine smo v komentarju k temu členu že razpravljali (glej zgoraj). Omejevanje lastninske svobode je dovoljeno le v okviru načela sorazmernosti. Zakonodajalec mora pri oblikova [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
21V primerih, ko se z omejitvami lastninskih upravičenj v okviru socialne vezanosti lastnine poseže v obstoječa lastninska upravičenja, je potrebno biti posebej pozoren na načelo zaupanja v pravo oziroma varovanja pridobljenih pravic. To načelo je [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
22Načelo zaupanja v pravo do določene mere varuje pravne subjekte pred spremembo pravnega položaja na slabše. US je v svojih odločbah že večkrat poudarilo, da mora zakonodajalec posebej upoštevati pridobljene pravice oziroma obstoječe pravne po [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
23Specifika zakonskih posegov v lastninskopravna razmerja (v nasprotju s posegi v številna druga pravna razmerja) pa je v tem, da lahko zakonodajalec na tehtnico položi še eno količino – finančno nadomestilo za izgubo, ki jo utrpijo prizadeti las [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
24Ob spreminjanju zakonskega režima lastnine mora torej zakonodajalec upoštevati obstoječe lastninske položaje in varovati načelo zaupanja v pravo s prehodnim režimom ali finančnimi oziroma drugimi nadomestili, upoštevaje težo posega, število [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
25Kar je bilo povedano za spremembe zakonskega režima, velja tudi za spremembe podzakonskih predpisov. Tudi tu je potrebno upoštevati obstoječa lastninska razmerja in reševati načelo zaupanja v pravo s prehodnim režimom, finančnimi izravnavami, d [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
26Primer: Podzakonski predpis postroži mejne vrednosti dopustnih imisij. Obstoječim onesnaževalcem je potrebno zagotoviti ustrezno prehodno obdobje, ni pa nujno, da se zanje določi popolno izvzetje iz veljavnosti predpisa ali da se jim zagotovi [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
27Analogna pravila lahko uporabimo tudi za posege v lastninska upravičenja, ki se izvedejo s prostorskimi akti in akti o zavarovanju (naravnih bogastev, gozdov s posebnim pomenom, vodovarstvenih območij, kulturnih spomenikov). Tudi v teh primerih, kot [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
28»Razlaščujoči posegi« torej niso razlastitev v smislu 69. člena, kar pa še ne pomeni, da ne dajejo prizadetim pravice do posebnega obravnavanja. V primeru, da so izvedeni z zakonom ali podzakonskim predpisom in prizadenejo širši krog lastniko [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
29Zametek kategorije razlaščujočih posegov v lastninsko svobodo je zaznati tudi v OdlUS, 1, 98, U-I-19/92, Ur. l. 59/92, kjer je US izrazilo stališče (ob utemeljevanju, da prepoved reje določenih vrst živine na določenem območju pomeni [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
30Za razmejitev med posegi v lastninska upravičenja, ki dajejo pravico do izravnave, in tistimi posegi, ki te pravice ne dajejo, lahko uporabljamo merila, ki so se razvila v tujih pravnih sistemih. V nemškem pravu (pravni teoriji in sodni praksi) je p [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
31Če ob pomanjkanju domače prakse sintetiziramo iz tujega prava izhajajoča merila, lahko kot relevantna naštejemo naslednja:
32(a) Merilo teže posega (ali gre za bistveno omejitev lastninskih up [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
32(a) Merilo teže posega (ali gre za bistveno omejitev lastninskih upravičenj).
33(b) Merilo enakosti bremen oziroma merilo “posebne žrtve” (ali poseg posebej prizadene določenega lastnika al [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
33(b) Merilo enakosti bremen oziroma merilo “posebne žrtve” (ali poseg posebej prizadene določenega lastnika ali ožji krog lastnikov).
34(c) Merilo predvidljivosti (ali je skrben lastnik glede [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
34(c) Merilo predvidljivosti (ali je skrben lastnik glede na lego in značilnosti nepremičnine dolžan računati na omejitve lastninskih upravičenj). V okviru tega merila velja omeniti še merilo “situacijske vezanosti” (ali je novi režim le izra [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
14Čeprav stvarno pravo izhaja iz maksimalne lastninske svobode, že samo vsebuje dva pomembna elementa, ki omejujeta absolutno lastnikovo svobodo ravnanja. Prvi element so omejitve v okviru sosedskega prava, ki urejajo sožitje med dvema lastninskima p [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
15Primer: Vsebino lastninske pravice na kmetijskem zemljišču opredeljuje po eni strani stvarno pravo; le-to določa, kako se pridobi lastninska pravica na nepremičnini, katera upravičenja obsega, kako se varuje in kakšne omejitve ji postavljaj [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
16Videli smo, da mora zakonodajalec (isto pa velja seveda tudi za eksekutivo in organe lokalnih skupnosti) pri urejanju vsebine lastnine upoštevati na eni strani temeljno vrednostno opredelitev Ustave v prid premoženjski svobodi in na drugi strani leg [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen
2Razlastitev je definirana kot odvzem ali omejitev lastninske pravice. Pojem “odvzem” lastninske pravice je lahko razumeti. Gre za to, da pravi subjekt izgubi lastninsko pravico na stvari, pri čemer ni pomembno, na koga se ta pravica prenese oziroma [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen
4Če je pojem “odvzem lastninske pravice” relativno lahko razložiti, pa je več težav s pojmom “omejitev lastninske pravice”. Ta pojem nedvomno zajema obremenitev s služnostjo, kot je npr. služnost napeljave infrastrukturnih vodov. Za omejite [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen
5Ob nadaljnji interpretaciji pojma “omejitev lastninske pravice” iz 69. člena se zastavlja vprašanje, ali pod ta pojem sodijo tudi tisti posegi v lastninske položaje, ki prizadenejo samo posamezna lastninska upravičenja, ne pomenijo pa odvzema la [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen
8Vse navedene primere torej druži skupna značilnost: država ali občina je s pravnim aktom posegla v obstoječe lastninske položaje in spremenila obseg lastninskih upravičenj, s tem pa vsebino lastninske pravice. Ali lahko te primere štejemo za »o [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 70. člen
10V zvezi z obravnavano določbo se lahko pojavita dve vrsti omejitev. Prva predstavlja omejitev splošne rabe javnega dobra z določitvijo pravic posebne uporabe. Drugo omejitev pa predstavljajo omejitve lastninske pravice zaradi izvrševanja obravnava [...]
Zagotovljena je pravica do zasebne lastnine in dedovanja.
Zakon določa način pridobivanja in uživanja lastnine tako, da je zagotovljena njena gospodarska, socialna in ekološka funkcija.
Zakon določa način in pogoje dedovanja.
Lastninska pravica na nepremičnini se lahko v javno korist odvzame ali omeji proti nadomestilu v naravi ali proti odškodnini pod pogoji, ki jih določa zakon.
Na javnem dobru se lahko pridobi posebna pravica uporabe pod pogoji, ki jih določa zakon.
Zakon določa pogoje, pod katerimi se smejo izkoriščati naravna bogastva.
Zakon lahko določi, da smejo naravna bogastva izkoriščati tudi tuje osebe, in določi pogoje za izkoriščanje.
Zakon določa zaradi smotrnega izkoriščanja posebne pogoje za uporabo zemljišč.
Zakon določa posebno varstvo kmetijskih zemljišč.
Država skrbi za gospodarski, kulturni in socialni napredek prebivalstva na gorskih in hribovitih območjih.
Vsakdo ima v skladu z zakonom pravico do zdravega življenjskega okolja.
Država skrbi za zdravo življenjsko okolje. V ta namen zakon določa pogoje in načine za opravljanje gospodarskih in drugih dejavnosti.
Zakon določa, ob katerih pogojih in v kakšnem obsegu je povzročitelj škode v življenjskem okolju dolžan poravnati škodo. Varstvo živali pred mučenjem ureja zakon.
Vsakdo je dolžan v skladu z zakonom varovati naravne znamenitosti in redkosti ter kulturne spomenike.
Država in lokalne skupnosti skrbijo za ohranjanje naravne in kulturne dediščine.