Iskanje po stvarnem kazalu:"enaka volilna pravice"
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
34OdlUS IX, 144, U-I-48/98, Ur. l. 64/2000, tč. 19 in 20: “[…] zakonska zahteva, da volivci v tujini pred volitvami poskrbijo za to, da se vpišejo v posebni volilni imenik, ne onemogoča niti ne otežuje uresničevanja volilne pravice [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
35Pač pa izpodbijana ureditev krši načelo enakosti pred zakonom, saj pri uresničevanju volilne pravice postavlja volivce s stalnim prebivališčem v tujini v neenak položaj v primerjavi z volivci s stalnim prebivališčem v Sloveniji. Za takšno ra [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
38OdlUS VII, 26, U-I-283/94, Ur. l. 20/98, tč. 35 in 36: “Posebna volilna pravica pripadnikov narodnih skupnosti je izraz ustavno zajamčene zaščite teh skupnosti oziroma njihovih pripadnikov. Čeprav gre za odstop od načela enakosti voli [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
39OdlUS I, 75, U-I-128/92, Ur. l . 53/92: “Z različno velikostjo volilnih okrajev (celo v razmerju 1:2 oziroma v državnem merilu 1:3) […] enakost volilne pravice ni prizadeta, ker se volilni rezultati kandidatnih list izračunavajo po [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
40OdlUS V, 125, U-I-265/96, Ur. l. 43/96, tč. 11, 12, 14 in 15: “[…] Za dosego enakosti volilne pravice je potrebno pri oblikovanju volilnih enot upoštevati načelo, da se na približno enako število prebivalcev oziroma volilnih upra [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
41OdlUS IX, 188, U-I-323/98, Ur. l. 66/2000, tč. 7: “Člani občinskih svetov se volijo na podlagi splošne in enake volilne pravice na svobodnih in neposrednih volitvah s tajnim glasovanjem (2. člen Zakona o lokalnih volitvah – ZLV, Ur. [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
42OdlUS V, 98, U-I-44/96, Ur. l. 36/96, tč. 4 in 6: “Enakost volilne pravice pomeni, da ima vsak volivec enako število glasov in da imajo glasovi vseh volivcev enako vrednost. V proporcionalnem volilnem sistemu je to zagotovljeno s tem, da [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
44OdlUS VII, 39, U-I-334/94 z dne 5. 3. 1998, tč. 5 in 6: “Pravne ureditve poznajo več oblik proporcionalnega volilnega sistema, za vse pa so značilna manjša ali večja odstopanja od popolne sorazmernosti med številom glasov za listo kan [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
45OdlUS IX, 53, U-I-354/96, Ur. l. 31/2000, tč. 9, 10, 11 in 12: “Dosledna uporaba stališča iz odločbe OdlUS V, 98, U-I-44/96, Ur. l. 36/96 bi pomenila, da je z načelom enakosti volilne pravice skladen le takšen volilni sistem, [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
46Takšna razlaga načela enakosti volilne pravice je preozka; […] pomeni prestrogo presojo tega ustavnega načela. Ustava zakonodajalcu ne omejuje lastne politične presoje v tolikšni meri. Načelo enakosti volilne pravice, zapisano v 43. členu [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
47Načelo enakosti volilne pravice torej zahteva, da vsak volivec prinese na volišče enako število glasov z enako vrednostjo, četudi se nato pri delitvi mandatov zgodi, da se glasovi nekaterih volivcev ne upoštevajo oziroma da imajo manjšo težo z [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
51Načelo enakosti volilne pravice ni kršeno, če so v zakonu predvidene alternativne možnosti pridobivanja podpore za kandidaturo na volitvah – npr. tako, da je za kandidaturo potrebna podpora določenega števila volivcev, poslancev DZ ali politi [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
52Različna teža podpisov, ki jih dajo v podporo kandidaturi poslanci in volivci, tudi ne predstavlja nedopustne diskriminacije med temi osebami. Načelo enakosti volilne pravice ne zajema zahteve po enaki teži podpisov v podporo kandidaturi. Enakost [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
53OdlUS VIII, 56, U-I-367/96, Ur. l. 24/99, tč. 4, 5 in 6: “Načelo enakosti pasivne volilne pravice prepoveduje državi diskriminirati ali privilegirati določene kandidate, politične stranke ali druge politične skupine v konkurenčnem bo [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
54Razlikovanje med političnimi strankami glede državnega financiranja pomeni poseg v načelo enakih konkurenčnih možnosti političnih strank in s tem v načelo enakosti pasivne volilne pravice. To razlikovanje je poseg v ustavno zagotovljeno enakost [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
55Za razlikovanje med političnimi strankami, katerih kandidatke oziroma kandidati so bili izvoljeni v DZ (parlamentarne stranke), in drugimi (izvenparlamentarnimi) političnimi strankami, ki ga ustvarja izpodbijana ureditev, ni videti ustavnopravno ute [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
57OdlUS VIII, 44, U-I-372/96, Ur. l. 22/99, tč. 12, 14, 15, 16: “Enakost volilne pravice se nanaša tudi na enake možnosti pri predstavitvi kandidatov oziroma kandidatnih list v okviru volilne kampanje v javnih glasilih, ki jih izdajajo dr [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
58Razlikovanje med političnimi strankami glede na možnosti nastopanja na RTV Slovenija pomeni poseg v načelo enakih konkurenčnih možnosti političnih strank in s tem v načelo enakosti pasivne volilne pravice. To razlikovanje je poseg v ustavno zag [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
59Povsem enako obravnavanje vseh političnih strank s strani javnih glasil v volilni kampanji bi lahko negativno vplivalo na preglednost volilne kampanje. […] Nepreglednost volilne kampanje pa bi povzročila slabšo informiranost volivcev in s tem [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
60Teža posega v enakost konkurenčnih možnosti političnih strank mora biti sorazmerna s koristjo, ki jo ta poseg prinaša. Izpodbijane zakonske določbe ne ustvarjajo prekomernih razlik med političnimi strankami, saj zagotavljajo predstavitev tudi p [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
24Sodišče je opozorilo na besedilo travaux préparatoires za EKČP, iz katerega izhaja, da določba ne zavezuje pogodbenic, da vpeljejo prav določen volilni sistem, kot je na primer proporcionalni ali enokrožni ali dvokrožni večinski voli [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
4V 1. odst. 43. člena izrecno zapisani načeli splošnosti in enakosti volilne pravice izhajata iz načela demokratičnosti (1. člen). Iz njega se izpeljujejo še načelo svobode volilne pravice ter neposrednosti in tajnosti volitev, pa tudi načelo pe [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
7Enakost volilne pravice pomeni, da ima vsak volivec pravico oddati svoj glas in da mora glas vsakega volivca imeti enako težo na volilni izid (OdlUS V, 12, U-I-106/95, Ur. l. 14/96). Po prvotnem stališču US je to načelo v proporcionaln [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
9Nasprotje enake volilne pravice je večkratna volilna pravica ali pluralni votum, ki pomeni, da imajo določene osebe več glasov. V naši ustavni ureditvi so v takšnem položaju volivci, pripadniki avtohtonih narodnih skupnos [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
10Odraz načela enakosti volilne pravice je tudi zahteva, da so volilne enote oblikovane tako, da se en poslanec voli na približno enako število prebivalcev. Kršitev enakosti volilne pravice s tega vidika se označuje s pojmom »nedovoljena [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 43. člen
12Načela splošnosti, enakosti in neposrednosti volitev so izrecno zapisana tudi v 2. odst. 80. člena za volitve poslancev DZ; načelo splošnosti in neposrednosti tudi v 1. odst. 103. člena za volitve Predsednika republike. Obe določbi izrecno poud [...]
Državna ureditev / Državni zbor / 80. člen
17OdlUS V, 12, U-I-106/95, Ur. l. 14/96, tč. 4: »[…] Ustava ne ureja volilnega sistema, temveč postavlja le temeljna načela, ki jih mora upoštevati zakonodajalec pri sprejemanju volilne zakonodaje. Ureditev volilnega sistema je z določb [...]
Državna ureditev / Državni zbor / 80. člen
4Z dopolnitvijo (5. odstavek) je ustavodajalec sam določil temelje volilnega sistema. S tem je zakonodajalcu postavljen natančnejši ustavnopravni okvir, ki zahteva, da uresničevanje volilne pravice za volitve poslancev z zakonom uredi na načelih spl [...]