Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
4V skladu z ustaljeno ustavnosodno presojo pomeni zakonitost (v t. i. ožjem smislu) skladnost pravnih norm nižje veljave z normami, ki so izražene v zakonu, in skladnost pravnih aktov nižje veljave z zakoni.
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
5Poleg ustavne zahteve po skladnosti zakonov z ustavo morajo biti v skladu z 2. odst. 153. člena zakoni v skladu tudi s splošnoveljavnimi načeli mednarodnega prava in z veljavnimi mednarodnimi pogodbami, ki jih je ratificiral DZ (več o tem glej 8. č [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
6Poslovnik DZ ima po stališču US (U-I-104/01) v hierarhiji pravnih aktov položaj zakona, čeprav formalno ni zakon. Odlok DZ takega položaja ne more imeti, kajti o pravicah in obveznostih državljanov in drugih oseb sme DZ v skladu s 87. čl [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
7Abstraktni upravni akti, ki jih ustava imenuje podzakonski predpisi in drugi splošni akti, morajo biti v skladu tako z ustavo kot tudi z zakoni (3. odst. 153. člena) in ne samo s tistimi veljavnimi mednarodnimi pogodbami, ki jih [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
8S podzakonskimi predpisi so mišljeni abstraktni oz. splošni pravni akti, ki jih izdajo vlada in upravni organi (v literaturi zanje uporabljena poimenovanja so različna, npr. abstraktni upravni akti, upravni predpisi, podzakonski akti, predpisi izvrš [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
9Za podzakonske predpise Zakon o vladi RS – ZVla v 26. členu navaja uredbo in odlok Vlade kot o obliki podzakonskih predpisov vlade. Po ustaljeni ustavnosodni presoji pa US med tovrstne vladne podzakonske predpise šteje tudi druge pravne akte vlade, [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
10Zakon o upravi – ZUpr kot podzakonske akte, ki jih imenuje upravne predpise, s katerimi uprava izvršuje zakone, druge predpise in akte DZ, kakor tudi predpise in druge akte Vlade, navaja pravilnike, odredbe in navodila. O izvrševanju zakona lahko [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
11Pravilniki kot podzakonski predpisi se sprejemajo za izvrševanje zakona. Zato so na zakon vezani tako, da v vsebinskem smislu ne smejo določati ničesar brez zakonske podlage in zunaj vsebinskih okvirov, ki morajo biti v zakonu izrecno določeni ali [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
12Poleg državnih organov izdajajo splošne in posamične akte, tudi lokalne skupnosti in druge organizacije z javnim pooblastilom. Splošni akti lokalnih skupnosti in drugih organizacij z javnim pooblastilom (npr. Zavod za pokojninsko zavarovanje, Zavo [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
13Načelo zakonitosti delovanja organov lokalnih skupnosti nima enake vsebine kot načelo zakonitosti delovanja izvršilne veje oblasti. Načelo zakonitosti delovanja občine na področju normativnega delovanja pomeni, da občinski predpisi, ki urejajo [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
14Splošno pravilo, ki ga je treba postaviti kot vsebinsko razmerje med zakoni in abstraktnimi upravnimi akti, se izraža v zahtevi, naj zakoni vsebujejo izvirne (originarne) pravne norme, abstraktni upravni akti pa abstraktne upravne norme odv [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
15Za razmerje med izvirnimi in izvedenimi pravnimi normami velja, da mora vsaka odvisna pravna norma imeti glede vsake svoje pravne sestavine izrecni pravni vir v originarni pravni normi (se pravi v zakonu). To velja tako glede strukturalnih značilnost [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
16V vsebinskem pogledu pomeni ta zahteva, da sme odvisna norma (torej upravni predpis) obravnavati samo tista vprašanja, ki jih v njihovih temeljnih značilnostih obravnava že ustrezna izvirna norma.
17 [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
17Upravni predpis v vsebinskem pogledu ne sme izražati ničesar, kar ne bi imelo izrecnega temelja v zakonu. Posebej poudarjamo, da ne gre samo za to, da ima upravni predpis temelj v zakonu, ampak mora zakon tudi izvrševati. To je pravno gledišče. V [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
18Za razmejitev med izvirnimi in abstraktnimi upravnimi normami v materialnem pogledu postavlja pravna doktrina (Godec–1993, s. 217) tele vsebinske kriterije:
19a) Norma, ki ureja [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
19a) Norma, ki ureja poprej pravno še neurejena razmerja ali ki pomeni novo urejanje razmerij, je izvirna norma. Vsaka druga norma v isti stvari pa je odvisna.
20b) Izvirna je vsaka norma, ki na izv [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
20b) Izvirna je vsaka norma, ki na izviren in načelen način postavlja naloge države. Odvisna pa je tista norma, ki pomeni skrb za uresničevanje že postavljenih nalog.
21c) Odvisna je tista norma [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
21c) Odvisna je tista norma, ki je ustvarjena kot sredstvo za dosego cilja, ki ga vsebuje neka druga pravna norma.
22Konkretni pravni akti (Ustava jih v 4. odst. 153. člena imenuje posa [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
22Konkretni pravni akti (Ustava jih v 4. odst. 153. člena imenuje posamični akti) in (realna) dejanja državnih organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil morajo temeljiti na zakonu ali na zakonit [...]
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Usklajenost abstraktnih pravnih aktov
23Izraz »zakoniti predpis« iz 4. odst. 153. člena je treba razlagati restriktivno. Zakoniti predpis, ki nima oblike zakona, je npr. uredba z zakonsko močjo (108. člen), mednarodna pogodba, ki jo je ratificirala Vlada, ali v primeru vključ [...]
Za izvedbo te ustave in za zagotovitev prehoda k uporabi določb te ustave se sprejme ustavni zakon.
Ustavni zakon se sprejme z dvotretjinsko večino glasov vseh poslancev v vseh zborih Skupščine Republike Slovenije.