Zakonska ureditev
Stane Vlaj, 2011
19DZ je na seji junija 2006 sprejel Ustavni zakon za spremembo členov 121, 140 in 143 Ustave RS (Ur. l. 68/06), ki bodo omogočili uvedbo pokrajin kot druge stopnje lokalne samouprave. V 121. členu se črta prvi odstavek, ki določa, da naloge uprave opravljajo neposredno ministrstva; drugi odstavek pa se je spremenil tako, da so bolj na splošno opredeljeni subjekti, ki lahko dobijo javno pooblastilo za opravljanje nalog državne uprave ter da bi se ta pooblastila lahko dajala ne samo neposredno z zakonom, pač pa tudi z drugim aktom na podlagi zakona. Besedilo 140. člena se je spremenilo tako, da se določa, da država lahko z zakonom prenese na občine – brez njihovega predhodnega soglasja – opravljanje posameznih nalog iz državne pristojnosti, s tem, da jim mora zagotoviti potrebna sredstva. S spremembo 143. člena (ki je nov) pa se določa obvezna ustanovitev pokrajin z zakonom kot širših lokalnih skupnosti za opravljanje lokalnih zadev širšega pomena in za opravljanje z zakonom določenih zadev regionalnega pomena. Pokrajine naj bi kot tretjo kategorijo nalog opravljale tudi obsežen del nalog državne uprave, ki jih sedaj opravljajo upravne enote ali posebne (območne) enote državne uprave na terenu.
20Občina ureja zadeve iz svoje pristojnosti s splošnimi akti oziroma predpisi. Tako so za pravno urejanje lokalne samouprave pomembni predvsem statuti občin, ki vsebujejo temeljna načela za organizacijo in delovanje občine, oblikovanje in pristojnosti občinskih organov, organizacijo občinske uprave, sodelovanje občanov pri sprejemanju odločitev in druge statusne določbe. Pomembni so tudi poslovniki občinskih svetov in nadzornih odborov ter odloki o ustanovitvi, organizaciji in delovnem področju organov občinske uprave. Z odloki, odredbami, pravilniki in navodili občine določajo splošna pravna pravila, na podlagi katerih opravljajo naloge iz svoje pristojnosti ter zadeve iz prenesene pristojnosti, če je tako določeno z zakonom.
21Kljub številnosti zakonov in podzakonskih predpisov, s katerimi je urejena lokalna samouprava oziroma so določene njene naloge, pa je treba poudariti, da uresničevanje ustavnih načel in določb o lokalni samoupravi, spoštovanje načel MELLS in priprave Slovenije za vključitev v EU zahtevajo uskladitev in nadaljnje dopolnjevanje veljavnih predpisov in tudi novo pravno urejanje lokalne samouprave. V področni zakonodaji je treba v skladu z načelom subsidiarnosti razmejiti naloge med državo in lokalno samoupravo (občine, pokrajine) ter ob upoštevanju načela koneksitete (hkratni prenos ustreznih sredstev) prenesti določene državne naloge v opravljanje občinam.
Literatura k členu:
Društvo Občanski forum, Demokratične vrednote in aktivno državljanstvo, pokrajine, participacija, meje in odnosi s sosedi, Ljubljana 2010;
Mlinar, Prostorsko-časovna organizacija bivanja: raziskovanja na Koprskem in v svetu, Fakulteta za družbene vede in Slovenska akademija znanosti in umetnosti, Ljubljana 2008;
Senčur, Lokalna samouprava – kriza ali razkošje, PP, 28, 5/09;
Senčur, Dvodomnost slovenskega parlamenta, doktorska disertacija, Ljubljana, marec 2010;
Vlaj, Lokalna samouprava – teorija in praksa, Ljubljana 2006;
Vlaj, Slovenija še nima izdelane strategije razvoja lokalne samouprave, XVII. dnevi slovenske uprave, Portorož, september 2010.