Ustavnosodna presoja
France Arhar, 2002
4OdlUS III, 115, U-I-33/93 in U-I-34/93, Ur. l. 74/94: V tem primeru je sodišče ugotovilo neskladnost Odloka o stopnjah prispevkov za obvezno zdravstveno zavarovanje s citiranim členom, pri čemer je poudarilo, da so dajatve v smislu 147. člena obvezna plačila, pa naj se stekajo v proračune ali posebne sklade. Take dajatve pa so lahko predpisane le z zakonom in ne s podzakonskim aktom.
5OdlUS IV, 31, U-I-181/94, Ur. l. 21/95: Sodišče je odpravilo Navodilo o ugotavljanju razlike in vplačil po dogovoru o politiki plač v gospodarstvu za leto l994, pri čemer je poudarilo, da imajo kakršnakoli vplačevanja v proračun pravno naravo davčnih obveznosti, zato taka obveznost nastopi lahko le z zakonom in ne npr. z Dogovorom med delodajalci, delojemalci in Vlado, čeprav je bil ta sprejet s konsenzom.
6OdlUS IV, 72, U-I-48/95, Ur. l. 58/95: Sodišče je odpravilo Sklep o blagu, ki se ne šteje za carinsko blago (Ur. l. 68/94), ker je ugotovilo, da je sklep podzakonski akt, ki mora biti v skladu z Ustavo in zakoni in ne sme samostojno določati pravic in obveznosti, kot je uvajanje plačila carine.
7OdlUS V, 177, U-I-299/96, Ur. l. 5/97: V konkretnem primeru sodišče v pobudi predlagatelja ni našlo razlogov za začetek postopka, pri čemer je poudarilo, da ima država popolno fiskalno suverenost, medtem ko je fiskalna suverenost lokalnih skupnosti le delna in zajema le eno oziroma lahko tudi dve pooblastili: predpisujejo davke in druge dajatve, ob pogojih, ki jih določata ustava in zakon.
8OdlUS VI, 106, U-I-152/95, Ur. l. 45/97: S svojo odločitvijo je sodišče delno razveljavilo Odlok o taksah za obremenjevanje okolja, sklicujoč se na 147. člen.
9OdlUS VI, 157, U-I-296/95, Ur. l. 82/97: Z navedeno odločbo je sodišče hkrati presojalo nekaj predpisov, na čelu z Zakonom o organizaciji in delovnem področju ministrstev (Ur. l. 71/94) skladnost s 147. členom. Temeljno bistvo ugotovitve sodišča je v dejstvu, da je davek neposreden poseg države v zasebno lastnino brez neposrednega povračila; v vlogi davčnega zavezanca mora občan prenašati poseganje v svojo človekovo pravico iz 33. člena in njeno omejevanje, zaradi zagotavljanja njenih funkcij, ki so hkrati v javnem interesu, zato Ustava tako poseganje prepušča in nalaga izključno zakonodajalcu, ta pa ga sme določati samo z zakonom.
10OdlUS VII, 34, U-I-217/97, Ur. l. 24/98: Sodišče je razveljavilo Odlok o nadomestilu za uporabo stavbnih zemljišč v Občini Krško, pri čemer je poudarilo, da je nadomestilo za uporabo stavbnih zemljišč javna dajatev, ki jo predpisuje lokalna skupnost, vendar le ob pogojih, ki jih določata Ustava oziroma zakon.
11OdlUS VII, 64, U-I-269/97, Ur. l. 33/98: Sodišče je razveljavilo Odlok o komunalnih taksah Mestne občine Nova Gorica, ker je s citiranim Odlokom Občina prekoračila pogoje, ki jih predpisuje Zakon o komunalnih taksah.
12OdlUS VII, 74, U-I-9/98, Ur. l. 39/98: Sodišče je ugotovilo skladnost Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o prometnem davku z Ustavo in pri tem med drugim poudarilo, da mora biti iz zakona razvidno in predvidljivo, kaj država zahteva od davkoplačevalca.
13OdlUS VII, 85, U-I-297/97, Ur. l. 43/98: Sodišče je razveljavilo Odlok o komunalnih taksah Občin Ravne – Prevalje z obrazložitvijo, da občine pri predpisovanju komunalnih taks ne smejo prekoračiti pogojev, ki jih postavlja Zakon o komunalnih taksah.
14OdlUS VII, 89, U-I-40/97, Ur. l. 45/98: Sodišče je ugotovilo, da kolikor viri, ki so potrebni za financiranje lokalnih skupnosti, ne zadoščajo za potrebe občinske porabe, skladne z Zakonom o lokalnih skupnostih, se razlika pokrije iz državnega proračuna, poleg tega pa zakonodajalec uzakoni še dodatne vire.
15OdlUS VII, 124, U-I-290/96, Ur. l. 49/98: Sodišče je ugotovilo neskladnost Zakona o Gospodarski zbornici Slovenije – ZGZS z Ustavo, pri čemer je poudarilo, da je članarina javna in obvezna dajatev, ki je vezana na prisilno članstvo v neki organizaciji. Prisilne dajatve pa se lahko določajo le z zakonom. V ZGZS bi moralo biti določeno, kateri obseg dejavnosti se financira s članarino.
16OdlUS VII, 215, U-I-125/95, Ur. l. 1/99: Sodišče je ugotovilo skladnost Zakona o notariatu z Ustavo, pri čemer je ugotovilo, da notarska tarifa nima narave davka ali druge obvezne dajatve, ampak gre za določanje cene za opravljeno storitev notarja.
17OdlUS VIII, 188, U-I-233/97, Ur. l. 61/99: Sodišče je razveljavilo 3. odst. 22. člena Zakona o financiranju občin in Odlok o povečanju davka od premoženja v Občini Cerklje, pri čemer je podčrtalo, da mora zaradi lastnosti davka kot javne dajatve, brez neposredne zveze med dajatvijo in povračilom, biti zakon, ki tako dajatev predpisuje, tem bolj določen, čim bolj posredna je ta zveza. Iz zakona morajo biti razvidni pogoji, pod katerimi so lokalne skupnosti pooblaščene za predpisovanje posameznih davkov.
18OdlUS VIII, 241, U-I-365/96. Ur. l. 99/99: Sodišče je razveljavilo Zakon o samoprispevku ter ob tem med drugimi poudarilo, da morajo imeti občani glede plačevanja samoprispevka ob enakih pogojih tudi enake obveznosti. Nadalje mora biti v aktu o razpisu referenduma za uvedbo samoprispevka poleg vrste in osnove določena tudi višina samoprispevka.