Upravičenci
Urška Prepeluh Magajne, 2011
54Ustava določa, da ima vsakdo pravico dobiti informacijo javnega značaja, medtem ko člen 5/1 ZDIJZ določa, da »so informacije javnega značaja prosto dostopne pravnim ali fizičnim osebam (v nadaljnjem besedilu: prosilci)«.[1] S tem zakon uveljavlja načelo prostega dostopa, v skladu s katerim je dostop do informacij javnega značaja omogočen prav vsakomur, tj. vsem državljanom, tujim državljanom, politikom, predstavnikom medijev in združenjem civilne družbe, kot tudi pravnim osebam, gospodarskim družbam in univerzam. V skladu s členom 56/1 Ustave lahko pravico dostopa uživajo tudi otroci v skladu s svojo starostjo in zrelostjo ter bi jo morali glede na naravo pravice mladoletnikom priznati že pred njihovo polnoletnostjo, najpozneje pa z dopolnjenim petnajstim letom. Privilegirana skupina upravičencev so predstavniki medijev, saj ZMed kot lex specialis določa krajše roke za posredovanje zahtevanih informacij javnega značaja (7 delovnih dni od prejema vprašanja v pisni obliki za odgovor oziroma do konca naslednjega delovnega dne za obvestilo o nameri organa, da bo zahtevo oziroma vprašanje zavrnil – člen 45/4 in 5 ZMed).
55Kljub temu da ZDIJZ upravičence definira zgolj kot pravne ali fizične osebe, bi morali pravico dostopa priznati tudi združenjem brez pravne subjektivitete, če se le da ugotoviti, komu naj se informacija vroči in kdo bo plačal stroške za njeno posredovanje (če npr. takšno neformalno združenje to navede ali če imenuje zastopnika). Dikcija člena 39/2 govori namreč o pravici vsakogar do informacij javnega značaja, iz česar izhaja očiten namen ustavodajalca, da za to pravico aktivno legitimira kar najširši krog subjektov. Poleg tega je namen pravice, da zagotovi javnost in odprtost delovanja organov, zato ne bi smela biti odvisna od tega, kdo informacije zahteva, ampak zgolj od tega, ali je zahtevana informacija po svoji vsebini takšna, da jo je dopustno razkriti javnosti. Drugačna razlaga lahko vodi v nesmiselno zavračanje zahtev, kadar informacije zahteva npr. neformalna skupina posameznikov brez pravne subjektivitete, medtem ko bi bilo zahtevi ugodeno, če bi jo vložil katerikoli izmed njenih posameznikov. Drugače je Upravno sodišče RS odločilo v sodbi št. I-U-127/2010-23 z dne 12. 5. 2010, s katero je razveljavilo odločbo Informacijskega pooblaščenca, ki je lastnost stranke priznala poslanski skupini Slovenske demokratske stranke, saj je ta po mnenju sodišča le skupina fizičnih oseb (poslancev, organiziranih znotraj DZ) brez statusa pravne osebe ter zatorej ne more biti stranka po določbah ZDIJZ.
56Pravico dostopa lahko uveljavljajo tudi državni organi, organi lokalne samouprave in organi tujih držav ali mednarodnih organizacij in združenj. Čeprav v praksi to praviloma ne bo potrebno, ker je dolžnost medsebojnega obveščanja in posredovanja informacij med organi in organizacijami večinoma določena z drugimi predpisi, pa to stališče potrjuje tudi člen 36 a/2 ZDIJZ (za organ veljajo enaka cena in drugi pogoji ponovne uporabe informacij javnega značaja, če informacije ponovno uporablja za dejavnost, ki ni del njegovih uradnih nalog, javnega pooblastila ali javne službe).
[1] Kljub temu, da člen 5/2 ZDIJZ določa, da »ima vsak prosilec na svojo zahtevo pravico pridobiti od organa informacijo javnega značaja … (poudarila U. P. M.)«, bi bilo namesto izraza »prosilec« tu bolj primerno govoriti o »upravičencu«. Subjekti imajo namreč v skladu z Ustavo in zakonom pravico (tj. pravno zavarovano upravičenje) do teh informacij, medtem ko uporabljeni izraz daje zmoten vtis, da subjekt za informacijo zaprosi in da je odločitev o tem, ali mu bo dostop omogočen ali ne, v diskreciji organa.
Literatura k členu:
Dodatna literatura:
American Bar Association – Central European and Eurasian Law Initiative (ABA CEELI), Freedom of Information: A Concept Paper, Washington D.C. 2000;
Article 19, A Model Freedom of Information Law, London 2001;
Article 19, The Public’s Right to Know – Principles on Freedom of Information Legislation, London 1999;
Banisar, Freedom of Information Around the World – A Global Survey of Access to Government Information Laws, dostopen na: http://www.freedominfo.org/documents/global_survey2006.pdf 2006;
Dienes et al., Newsgathering and the Law, Second Edition, USA 1999;
EU Network of Independent Experts on Fundamental Rights, Commentary of the Charter of Fundamental Rights of the European Union, 2006, dostopen na: http://ec.europa.eu/justice/doc_centre/rights/doc_rights_intro_en.htm;
Foerstel, Freedom of Information and the Right to Know – The Origins and Application of the Freedom of Information Act, Connecticut/London 1999;
Frowein/Peukert, Europäische Menschenrechtskonvention, EMRK-Kommentar, Kehl/Arlington 1996;
Harris/O’Boyle/Warbrick, Law of the European Convention on Human Rights, London 1995;
Mendel, Freedom of Information: A Comparative Legal Survey (UNESCO), New Delhi 2003;
Nowak, U.N. Covenant on Civil and Political Rights – CCPR Commentary, Kehl 1993;
Pirc – Musar, Še o noveli ZDIJZ, PP 26, 2005;
Pličanič et al., Komentar Zakona o dostopu do informacij javnega značaja: s pravom EU in primerjalnopravno prakso, Ljubljana 2005;
Prepeluh, Dostop do informacij javnega značaja v evropskem pravu, s. 329–351 v: IX. Dnevi javnega prava, Portorož 2003;
Prepeluh, Kaj je informacija javnega značaja – Poskus pozitivne opredelitve, PP 8–9, 2004, s. VII–XII;
Prepeluh, Pravica dostopa do informacij javnega značaja, Ljubljana 2005;
Prepeluh, Pravica dostopa do informacij javnega značaja na podlagi EKČP, Revus 4, 2005, s. 115–126;
Sobotta, Transparenz in den Rechtsetzngsverfahren der Europäischen Union – Stand und Perspektiven des Gemeinschaftsrechts unter besonderer Berücksichtigung des Grundrechtes auf Zugang zu Informationen, Baden-Baden 2001;
United States Department of Justice, Freedom of Information Act Guide, dostopen na: http://www.usdoj.gov/oip/foi-act.htm 2002;
van Dijk/van Hoof (ur.), Theory and Practice of the European Convention on Human Rights, The Hague 1998;
Villiger, Handbuch der EMRK, Zürich 1999.