Splošno
Barbara Kresal, 2011
1Komentar prve izdaje, ki je v celoti relevanten, je treba dopolniti z navedbo, da Listina EU o temeljnih pravicah izrecno priznava tudi pravico do pomoči pri pridobitvi stanovanja. V okviru 34. člena z naslovom »Socialna varnost in socialna pomoč« v tretjem odstavku Listina določa, da »(v) boju proti socialni izključenosti in revščini Unija priznava in spoštuje pravico do socialne pomoči in pomoči pri pridobitvi stanovanj, ki naj zagotovita dostojno življenje vsem, ki nimajo zadostnih sredstev, v skladu s pravili, ki jih določajo pravo Unije ter nacionalne zakonodaje in običaji«. Z uveljavitvijo Lizbonske pogodbe 1. 12. 2009 je Listina EU o temeljnih pravicah dobila enako pravno veljavnost, kot jo imata ustanovitveni pogodbi, s čimer so – skupaj z ostalimi – tudi temeljne socialne pravice (med njimi tudi 34. člen o socialni varnosti in socialni pomoči) formalnopravno vključene v pravni red EU na ravni primarnega prava. Pravica do pomoči pri pridobitvi stanovanja, kot je opredeljena v Listini, je usmerjena v preprečevanje socialne izključenosti in revščine in v zagotavljanje vsem dostojnega življenja, in je torej dajatev z izrazitim socialnovarstvenim elementom, katere namen je zagotavljanje minimalnih pogojev za življenje, zagotavljanje eksistenčnega minimuma, namenjena pa tistim, ki nimajo dovolj svojih sredstev in si sami ne morejo zagotoviti stanovanja, ki omogoča dostojno življenje. Navedeno je vsekakor treba upoštevati pri interpretaciji ustavnih določb o primernem stanovanju iz 78. člena in o pravici do socialne varnosti iz 50. člena.
2Po ustaljeni praksi US, ki se v zadnjem obdobju glede tega ni spreminjala, 78. člen sam neposredno ne zagotavlja individualne človekove pravice v zvezi s pridobitvijo stanovanja, temveč le opredeljuje obveznost države, da ustvarja za to primerne možnosti. Vendar pa – kot je bilo že poudarjeno v KURS – je bistvena tudi navezava te določbe na pravico do socialne varnosti iz 50. člena (in na 2. člen o načelu socialne države, ki je nasploh temelj vsem temeljnim socialnim pravicam). Iz 50. člena o pravici do socialne varnosti – v povezavi z določbo 78. člena o primernem stanovanju, s pravico do zdravstvenega varstva in zdravega življenjskega okolja iz 51. člena ter zlasti s pravico do osebnega dostojanstva in varnosti iz 34. člena – po mojem mnenju izhaja vsaj pravica do osnovne nastanitve, nujne za človekovo preživetje, ustrezno človekovemu dostojanstvu, oziroma do ustrezne pomoči pri zagotavljanju takšne nastanitve. Za interpretacijo ustavnih določb v tej zvezi je upoštevna opredelitev pravice do nastanitve v 31. členu Evropske socialne listine (spremenjene), ki zavezuje Slovenijo, in zgoraj predstavljena pravica do pomoči pri pridobitvi stanovanja iz 34. člena Listine EU o temeljnih pravicah, upoštevati pa je treba tudi druge starejše mednarodne dokumente s področja človekovih pravic v tej zvezi (glej KURS).
3Naj omenim, da je Evropski odbor za socialne pravice (EOSP) v okviru nadzora nad spoštovanjem Evropske socialne listine ugotovil (Sklepi/Conclusions 2005, dosegljivo na www.coe.int/socialcharter), da stanje v Sloveniji ni v skladu z zahtevami iz tretjega odstavka 31. člena Spremenjene Listine in sicer zato, ker državljani drugih držav pogodbenic, ki zakonito prebivajo oziroma redno delajo v Sloveniji, niso upravičeni do enakega obravnavanja pri dostopu do neprofitnih stanovanj; glede prvega odstavka (primerno stanovanje) in drugega odstavka (zmanjševanje brezdomstva) 31. člena Spremenjene Listine pa je EOSP svojo odločitev odložil in zahteval dodatne informacije v naslednjem poročilu (leta 2010, ki ga bo EOSP obravnaval 2012); EOSP je postavil vrsto konkretnih vprašanj in hkrati Slovenijo opozoril, da če v naslednjem poročilu ne bo predložila potrebnih informacij, ne bo nič kazalo na to, da Slovenija spoštuje to določbo.
4Zanimivo je dodati, da je bila Slovenija prvič »obsojena« v postopku kolektivne pritožbe pred EOSP prav v zvezi z omenjenim členom 31 Spremenjene Listine. V zadevi FEANTSA proti Sloveniji (pritožba št. 53/2008, meritorna odločitev z dne 8. 9. 2009) je EOSP ugotovil kršitev prvega in drugega odstavka 31. člena Spremenjene Listine o pravici do nastanitve in nekatere druge kršitve – zadeva se je nanašala na položaj in pravice najemnikov denacionaliziranih stanovanj (http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/socialcharter/Complaints/CC53Merits_en.pdf).
5V zvezi z razvojem na mednarodni ravni, pomenom prakse ESČP in prakse EOSP ter v zvezi s pravom EU glej tudi komentar k 50. in 2. členu.
Literatura k členu:
Cousins, The European Convention on Human Rights and Social Security Law, Intersentia, Antwerpen 2008;
Domański et al., First European Quality of Life Survey: Social dimensions of housing, European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Dublin 2006;
van Dijk et al. (ed.), Theory and Practice of the European Convention on Human Rights, 4. izd., Intersentia, Antwerpen 2006;
Fabre, Social Rights under the Constitution, Oxford 2000;
Gomien et al., Law and practice of the European Convention on Human Rights and the European Social Charter, Strasbourg 1996;
International Labour Office, Income security and social protection in a changing world, World labour report, Ženeva 2000;
Samuel, Fundamental Social Rights, Case Law of the European Social Charter, Strasbourg 1997.
Odločitve US glej – http://www.us-rs.si/odlocitve/