Sedma in osma alinea 23. člena ZUstS
Franc Testen, 2002
17Pravica predlagateljev iz sedme in oseme alinee, da sprožijo postopek ustavnosodne presoje, pa je še manj abstraktna: pogojena je s tem, da morajo biti z izpodbijanim predpisom ogrožene pravice tistih, ki jih predlagatelji predstavljajo. Položaj teh predlagateljev je torej blizu položaju pobudnikov.
18Pri sedmi alinei je treba posebej opozoriti, da položaj predlagatelja ni dan lokalni skupnosti kot pravni osebi, ampak njenemu predstavniškemu organu, torej svetu. Zahteve, ki so jih vlagali župani in se potegovali za položaj “predstavniškega organa”, češ da po občinskem statutu predstavljajo občino, je US zavrglo (glej npr. zadevo OdlUS IV, 125, U-I-229/95 z dne 14. 12. 1995).
19Predlagatelj iz osme alinee je po izrecni zakonski določbi lahko le sindikat, ki je reprezentativen za območje države. Tudi ta pa mora izpolnjevati dodaten procesni pogoj: da so z izpodbijanim predpisom ogrožene pravice delavcev. Ta pogoj je položaj reprezentativnega sindikata kot predlagatelja praktično izenačil s položajem pobudnika. US je izreklo, da je tudi pravica reprezentativnega sindikata omejena na izpodbijanje tistih predpisov, ki neposredno prizadevajo delovnopravni in s tem povezan socialni položaj delavcev, katerih interese predlagatelj predstavlja oziroma zastopa (OdlUS X, 95, U-I-80/01 z dne 17. 5. 2001 – primerjaj povsem enako opredelitev pravnega interesa, ki bi ga moral izkazati nereprezentativen sindikat v zadevi OdlUS VIII, 67, U-I-62/99 z dne 18. 3. 1999). Na drugi strani pa je US – drugače kot drugim organizacijam, ki so uveljavljali pravice v imenu svojih članov – sindikatom ne glede na njihovo reprezentativnost priznavalo položaj pobudnika. V več zadevah, tako npr. v zadevi OdlUS VIII, 222, U-I-36/98 z dne 13. 10. 1999, je US najprej ugotovilo, da sindikat, ki je vložil zahtevo, ni reprezentativen, zato je njegovo zahtevo obravnavalo kot pobudo. Izreklo je, da US praviloma šteje, da pravni interes za vložitev pobude izkazuje tudi sindikat, čeprav izpodbijani akt ne posega neposredno v njegove lastne pravice, pravni interes oziroma položaj, lahko pa bi vplival na pravice članov, katerih pravice in interese predstavlja in zastopa. (Primerjaj še utemeljitev v zadevi OdlUS VIII, 222: ker posamezen delavec – član sindikata ne bi imel pravnega interesa za vložitev pobude, tudi sindikatu ni mogoče priznati pravnega interesa.) Navedena stališča so glede možnosti, da izpodbijajo predpise pred US, v celoti zabrisala razliko med reprezentativnimi in drugimi sindikati. Oboji bodo morali izkazati pravni interes svojih članov, lahko pa bodo nastopali kot pobudniki tudi z navedbo, da izpodbijani predpis posega v njihov lasten pravni položaj.