Promulgacija spremembe Ustave
Igor Kaučič, 2011
1Razlika med (navadnim) zakonom in ustavnim zakonom (ter seveda tudi Ustavo) se kaže tudi pri institutih promulgacije, publikacije in vacatio legis. Medtem ko zakone razglaša (promulgira) z ukazom Predsednik republike najkasneje osem dni po njihovem sprejemu (prvi odstavek 91. člena), ustavni zakon razglaša z odlokom DZ sam. Odlok o razglasitvi ustavnega zakona o spremembi Ustave je posamičen in po vsebini procesni akt, s katerim DZ razglasi, da je bila Ustava ali njena sprememba sprejeta (OdlUS IX/2, 201, U-I-214/00 z dne 14. 9. 2000 in Up-353/00 z dne 29. 5. 2001). PoDZ-1 predpisuje, da DZ razglasi ustavni zakon o spremembi Ustave najpozneje osmi dan po njegovem sprejemu, razen če najmanj 30 poslancev zahteva, da se predlagana sprememba Ustave predloži v sprejem volivcem na referendumu. Promulgacijski rok je določen glede na rok, v katerem lahko skupina poslancev zahteva referendum (5. člen ZRLI predpisuje, da lahko najmanj 30 poslancev vloži zahtevo za razpis referenduma v sedmih dneh po sprejemu ustavnega zakona o spremembi Ustave). Če je sprememba Ustave na referendumu potrjena, DZ razglasi ustavni zakon o spremembi Ustave najpozneje osmi dan po prejemu poročila o izidu referenduma. Če se je na referendumu odločalo o delu ustavnega zakona o spremembi Ustave, ki na referendumu ni bil potrjen, DZ razglasi ustavni zakon v delu, ki je bil na referendumu potrjen, in v delu, ki ni bil predmet referenduma (7. člen ZRLI). V nasprotnem, če sprememba Ustave na referendumu ni potrjena, je postopek za spremembo Ustave končan (182. člen PoDZ).
2Pomembna razlika med obema vrstama zakona je tudi v tem, da začne zakon na podlagi prvega odstavka 154. člena Ustave veljati petnajsti dan po objavi, če ni v njem drugače določeno (vacatio legis), ustavni zakon pa začne veljati z razglasitvijo v DZ. Za ustavni zakon je torej uveljavljena izjema od ustavnega načela, da morajo biti predpisi objavljeni (publicirani) preden začno veljati, saj ustavni zakon začne veljati, še preden je objavljen. Med njima pa ni razlike glede načina same objave, saj se na podlagi drugega odstavka 154. člena oba objavita v državnem uradnem listu.
Literatura k členu:
Grad, Nekaj misli o postopkih in tehnikah ustavne revizije, Pravnik 5–7, 1989, s. 241–250;
Kaučič, Postopek spreminjanja ustave v našem in primerjalnem pravu, ZZR 51, Ljubljana 1991, s. 91–121;
Kaučič, Referendum in sprememba ustave, Ljubljana 1994;
Kaučič, Odprta vprašanja postopka ustavne revizije, v: III. strokovno srečanje pravnikov javnega prava, IJU, Ljubljana 1997, s. 95–105;
Kaučič/Grad, Ustavna ureditev Slovenije, Ljubljana 2008;
Pavčnik, Teorija prava, Ljubljana 2007.