Presoja ustavnosti predpisa v postopku z ustavno pritožbo
Franc Testen, 2002
41Drugi odstavek daje US pooblastilo, da v postopku ustavne pritožbe proprio motu razveljavi ali odpravi predpis ali splošni akt, če pri odločanju o ustavni pritožbi ugotovi njegovo protiustavnost. To določbo, nekoliko spremenjeno, povzema 2. odst. 59. člena ZUstS. Ta določa, da US to lahko stori, če ugotovi, da odpravljeni posamični akt temelji na protiustavnem predpisu ali splošnem aktu za izvrševanje javnih pooblastil. US te zakonske določbe ne razlaga tako, da bi smelo predpis, na katerem temelji posamičen akt, razveljaviti (še)le, če (ko) bi odpravilo posamičen akt. Ta postopek presoje predpisa se opravi s smiselno uporabo določb IV. poglavja ZUstS. To predvsem pomeni, da US sprejme formalen sklep o začetku postopka in ga pošlje organu, ki je sporni predpis izdal.
42V ustavnih pritožbah pritožniki pogosto kot enega od argumentov navajajo, da je predpis, na katerem temelji izpodbijani posamični akt, v nasprotju z Ustavo. Predlagajo, naj US v postopku ustavne pritožbe presodi tudi ustavnost tega predpisa, če bi se izkazalo, da ustavna pritožba na drugih podlagah ni utemeljena. US je takšne vloge imenovalo “podrejene” pobude. Teh pobud ni presojalo. Večkrat je navedlo, da ZUstS ne omogoča, da bi pritožnik ob vložitvi ustavne pritožbe podrejeno predlagal presojo ustavnosti zakona. Pojasnilo je še, da bi US, če bi v postopku za preizkus ustavne pritožbe ugotovilo, da izpodbijana sodna odločba temelji na protiustavnem zakonu, ta zakon razveljavilo po uradni dolžnosti na podlagi 2. odst. 59. člena ZUstS (tako npr. v zadevah Up-129/98 z dne 6. 1. 2000; OdlUS IX, 135, Up-219/97 z dne 13. 4. 2000; OdlUS IX, 142, Up-122/00 z dne 30. 5. 2000).