Poseganje v poslanski mandat
Jadranka Sovdat, 2011
31V samo bistvo volilne pravice posega odvzem mandata poslancu, ki je hkrati opravljal odvetniško dejavnost, vendar je bila ureditev, ki je zapovedovala takšno nezdružljivost, sprejeta in uveljavljena šele po izvolitvi. Za poslanca in za njegove volivce je takšna diskvalifikacija po treh letih izvrševanja mandata presenečenje med mandatom. Odvzem mandata zato po sodbi Lykourezos proti Grčiji (15. 6. 2006, § 50–57) pomeni kršitev legitimnega pričakovanja in ker vlada ni navedla nobenega nujnega razloga, utemeljenega v demokratičnem redu, ki bi narekoval takojšnjo uporabo določb o nezdružljivosti, je pomenila tudi kršitev volilne pravice.
32Odvzem mandata petim poslancem, ki jo je izreklo turško ustavno sodišče kot posledico prepovedi politične stranke, ne more biti sorazmeren ukrep, ki bi zasledoval legitimne cilje, na katere se je sklicevala vlada (javna varnost, nacionalna varnost, zaščita demokratičnega sistema in teritorialne neokrnjenosti). Ukrep je nezdružljiv s samim bistvom pasivne volilne pravice, katere sestavni del je tudi to, da izvoljena oseba opravlja poslansko funkcijo, in krši tudi suvereno oblast volilnega telesa, ki je pritožnika izvolilo za poslanca. Tako sodbe Sadak in drugi proti Turčiji (6. 11. 2002, § 33, 37 in 40), Kavakçi proti Turčiji (5. 7. 2007) in Sobaci proti Turčiji (29. 2. 2008). V teh zadevah je ESČP ocenilo, da se mu ni treba ukvarjati s presojo zatrjevane kršitve do svobode političnega združevanja iz 11. člena EKČP. V podobnem primeru v sodbi Refah Partisi in drugi proti Turčiji (veliki senat, 13. 2. 2003, § 135, 139), izdani v obdobju med prvo navedeno in drugima dvema sodbama, se je izreklo drugače. Primarno je presojalo dopustnost prepovedi politične stranke z vidika svobode združevanja, odreklo pa je presojo z vidika 3. člena 1. protokola, čeprav so posamezni pritožniki to izrecno uveljavljali. Štelo je, da je petletna prepoved izvrševanja političnih pravic članom prepovedane politične stranke sorazmeren ukrep, ki zasleduje legitimen cilj za omejitev pravice do svobode združevanja, saj je prepoved politične stranke narekovala nujna družbena potreba (§ 132, 135). Odločilo je, da ni podana kršitev 11. člena EKČP in da se mu ni treba ukvarjati s kršitvijo 3. člena 1. protokola, ker naj bi bil odvzem poslanskega mandata stranke (5 članom te politične stranke) samo sekundarni učinek razpustitve politične stranke (§ 139).
Literatura k členu:
Berger, Jurisprudence de la Cour Européenne des droits de l’homme, 5e édition, Pariz 1996;
van Dijk et al. (ed.), Theory and Practice of the European Convention on Human Rights, 4. izd., Intersentia, Antwerpen 2006, s. 911–935;
Jacobs et al., The European Convention on Human Rights, Oxford 2010, s. 519–532,
Grad, Volitve in volilni sistem, IJU, Ljubljana 1996;
Grad et al., Državna ureditev Slovenije, Ljubljana 1996;
Grad et al., Ustavno pravo Evropske unije, Ljubljana 2007,
Grad, Širitev volilne pravice, referat na XVI. dnevih javnega prava, Portorož, junij 2010, Ihl, Le vote, Pariz 1996;
Lijphart, Electoral Systems and Party Systems, New York 1994;
Macdonald et al. (ed.), The European System for the Protection of Human Rights, Nijhoff 1993, s. 553–569;
Mackenzie, Free elections, Liverpool 1958;
Pogorelec, Volilni sistemi in politične stranke, JU 44, 2008, s. 149–161,
Pogorelec, Pasivna volilna pravica tujcev na lokalnih volitvah, referat na XVI. dnevih javnega prava, Portorož, junij 2010,
Ribičič, Evropsko pravo človekovih pravic, Ljubljana 2007,
Sovdat, Varstvo volilne pravice pred Evropskim sodiščem za človekove pravice, Pravnik, 9–10, 2008, s. 453–477,
Sovdat, Ustavnosodna presoja volitev, JU 44, 2008, s. 103–125,
Taagepera – Soberg Shugart, Seats & Votes, Yale University Press 1989,
Virant, Demokracija in enakost volilne pravice, PP 10, 1996, s. 2–3,
Toplak, Volilni sistem in oblikovanje volilnih enot, Ljubljana 2000,
Zagorc, Uresničevanje volilne pravice v tujini, JU 44, 2008, s. 127–147,
Zagorc/Toplak, Kandidiranje na lokalnih volitvah: Pomanjkanje demokratičnega občutka v ZLV-F, Lex localis IV, 2, 2006, s. 89–107,
Zagorc, Ustavnopravna problematika glasovanja, PIDs 6–7, 2009, s. 1759–1766.
Odločitve US glej – http://www.us-rs.si/odlocitve/