Področje varovanja
Metoda Orehar Ivanc, 2011
70ESČP je v zadevi Lautsi proti Italiji poudarilo, da mora biti spoštovanje prepričanj staršev v kontekstu izobraževanja sposobno zagotoviti odprto šolsko okolje, ki spodbuja vključenost in ne izključenost, ne glede na otrokovo družbeno ozadje, verska prepričanja ali etnični izvor, in da šole ne smejo biti prostor za oznanjevanje, morajo pa biti prostor srečevanja za različna verska in filozofska prepričanja, kjer se imajo otroci možnost učiti o njihovih prepričanjih in tradicijah. Čeprav stališče ni oblikovano kot dolžnost države, ki bi izvirala iz posameznikove pravice do izobraževanja, odraža vse bolj navzoče prepričanje v evropskem prostoru o pomembnosti vključitve znanj o verstvih in neteističnih prepričanjih v učne načrte.[1]
71Priznanje pomena verskega in drugega prepričanja ne le za oblikovanje zrele in odgovorne osebnosti, temveč tudi za vzpostavitev trdne in dobro strukturirane družbe bi moglo tudi v domačem prostoru narekovati razmislek o tem, da se v javnem izobraževanju nameni več prostora pouku o tej razsežnosti človekovega bivanja. Poznavanje velikih svetovnih verstev in tistih prepričanj, s katerimi se ljudje srečujejo v slovenskem prostoru, bi lahko znatno pripomoglo k razumevanju in k večji strpnosti do drugačnih prepričanj. Opustitev vključitve teh vsebin v predmetnik javnih šol nedvomno varuje vse in vsakogar pred soočenjem z verskim, vendar pa pomeni tudi izostanek enega od najpomembnejših sredstev pri vzgoji za strpnost in spoštovanje drugih, ki drugače mislečih ne bo izključevala, ampak vključevala v življenje posameznikov in družbe. O legitimnosti, se pravi ustavni dopustnosti in zaželenosti te naloge države ne more biti dvoma.
[1] V okviru OVSE je bila pripravljena študija (Toledo Guiding Principles on Teaching about Religions and Beliefs in Public Schools, 2007), ki celovito obravnava vsa vprašanja, povezana z vključitvijo takega predmeta v učni načrt javne šole.
Literatura k členu:
Literatura:
van Dijk/van Hoof (ed.), Theory and Practice of the European Convention on Human Rights, Kluwer 1998;
Frowein/Peukert, Europäische Menschenrechtskonvention, EMRK-Kommentar, Engel 1996;
Novak, Verska ikonografija v javni instituciji, Meje svobode vesti v sodobni državi, ZZR, LIX, 1999, s. 249–271;
Shaw, Freedom of Thought, Conscience and Religion, s. 445–463, v: Macdonald et al. (ed.), The European System for the Protection of Human Rights, Nijhoff 1993;
Šinkovec, Svoboda vesti in laičnost države, Pravnik, 1–3/1996, s. 3–17;
Šturm (ur.), Cerkev in država: pravna ureditev razmerja med državo in cerkvijo, Ljubljana 2000;
Wildhaber, Right to Education and Parental Rights, s. 531–551, v: Macdonald et al. (ed.), The European System for the Protection of Human Rights, Nijhoff 1993.
Dodatna literatura:
Commentary of the Charter of Fundamental Rights of the European Union, 2006, dostopen na: http://ec.europa.eu/justice_home/doc_centre/rights/charter/docs/network_commentary_final%20_180706.pdf;
van Dijk et al. (ed.), Theory and Practice of the European Convention on Human Rights, 4. izd., Intersentia, Antwerpen 2006;
Evans, Freedom of Religion Under the European Convention on Human Rights, Oxford 2003;
Frenz, Handbuch Europarecht, Band 4: Europäische Grundrechte, Springer 2009;
Frowein/Peukert, Europaische Menschenrechtkonvention, 3. izd., Engel 2009;
Harris et al, Law of the European Convention on Human Rights, 2. izd., Oxford 2009;
Martínez-Torrón/Durham, Religion and the Secular State, General Report, XVIII. mednarodni kongres primerjalnega prava, Washington 2010;
Ovey et al., The European Convention on Human Rights, Oxford 2006 (4. izdaja);
Tettinger et al., Gemeinschaftskommentar zur Europäischen Grundrechte-Charta, Beck 2006;
Toledo Guiding Principles on Teaching about Religions and Beliefs in Public Schools, 2007, dostopno na: http://www.osce.org/publications/odihr/2007/11/28314_993_en.pdf; Splošni komentar (General Comment) k 18. členu Mednarodnega pakta o državljanskih in političnih pravicah, 1966, dostopen na: http://www.unhchr.ch/tbs/doc.nsf/(Symbol)/9a30112c27d1167cc12563ed004d8f15?Opendocument.