Organizacija volitev
Franc Grad, 2011
56Organizacija volitev omogoča tehnično izvedbo volitev. Tudi to je izredno pomemben element volilnega sistema, saj slaba in neučinkovita organizacija ne omogoča ustreznega uresničevanja volilne pravice in lahko poraja dvom o zakonitosti volitev kot celote. Poglavitno vlogo pri organizaciji volitev imajo volilni organi. Volilne organe je mogoče ločiti na volilne organe v ožjem in širšem pomenu. Med prve uvrščamo tiste organe, ki so oblikovani izključno za volitve in razen tega ne opravljajo nobenih drugih funkcij, med druge pa organe, ki sicer opravljajo druge državne funkcije, imajo pa določene funkcije tudi pri volitvah (na primer razpis volitev, verifikacija mandata, sodno varstvo volilne pravice itd.)
57Pri nas je uveljavljen sistem kolegijskih volilnih organov (volilnih organov v ožjem pomenu), to je volilnih komisij in volilnih odborov. Poleg njih imajo določene funkcije pri volitvah še drugi organi, zlasti DZ, predsednik republike, US in Vrhovno sodišče (volilni organi v širšem pomenu). Organizacijo volitev vodijo volilne komisije in volilni odbori ter drugi volilni organi. Ker je za izvedbo volitev bistvenega pomena samostojnost dela volilnih organov, so ti pri svojem delu popolnoma neodvisni in delajo le na podlagi zakona in drugih, na podlagi Ustave in zakona izdanih predpisov. Volilna zakonodaja dokaj podrobno določa položaj, vlogo in pristojnosti volilnih organov. Volilni organ sestavljajo predsednik in člani ter njihovi namestniki. Za zakonito izvedbo volitev je izredno pomembno tudi sodelovanje oseb, ki zastopajo interese kandidatov oziroma predlagateljev list kandidatov pri volilnih opravilih. Zato imajo pravico biti navzoči pri celotnem delu vseh volilnih organov, spremljati in nadzorovati njihovo delo ter jih opozarjati na nepravilnosti. Zakon loči dve vrsti takih zastopnikov, in sicer predstavnike in zaupnike list kandidatov. Državno volilno komisijo kot najvišji volilni organ imenuje DZ. Državna volilna komisija pa imenuje volilne komisije volilnih enot in okrajne volilne komisije, ki imenujejo volilne odbore.
58Za učinkovito uveljavljanje volilne pravice je nujno, da je ustrezno evidentirana oziroma registrirana. Namen evidence volilne pravice je omogočiti uveljavitev volilne pravice tistim, ki imajo to pravico, in onemogočiti volitve tistim, ki je nimajo. Sistem evidence volilne pravice terja, da volivec glasuje tam, kjer je evidentirana njegova volilna pravica. Drugačno glasovanje je mogoče le izjemoma. V svetu sta znana predvsem dva načina evidentiranja oziroma registriranja volilne pravice: stalna in občasna evidenca volilne pravice. Med seboj se oba načina evidentiranja razlikujeta po tem, da se stalna evidenca vodi ne glede na čas volitev, medtem ko se občasna sestavlja bodisi v določenih časovnih zaporedjih (na primer vsako leto) ali pa za vsake volitve posebej. V Sloveniji se uporablja kot osnova volilne evidence stalna evidenca volilne pravice, ki pa se kombinira z občasno volilno evidenco. Evidenca je torej dvojna: stalna evidenca volilne pravice, ki se vodi v registru stalnega prebivalstva, ter evidenca volilne pravice z volilnimi imeniki. Volilni imeniki se sestavljajo za vsake volitve posebej in veljajo samo za volitve, za katere so sestavljeni. Volilni imenik je javna listina, zato se šteje, da so podatki v njem resnični, dokler se ne dokaže nasprotno.
59Volitve se praviloma ne izvajajo v državi kot celoti, temveč po posameznih volilnih enotah. Volilne enote so območja, na katera se pred volitvami razdeli celotno območje, na katerem se izvedejo volitve. Oblikovanje volilnih enot je eno temeljnih vprašanj volilne tehnike in organizacije volitev, ima pa tudi izredno pomembne vsebinske vidike. Posledica oblikovanja volilnih enot je, da se celotno volilno telo, ki voli člane predstavniškega telesa, razdeli na manjše, teritorialno omejene dele. Volilne enote se oblikujejo po pravilu, da se vsaki zagotovi približno enako število mandatov na določeno število prebivalcev, kar zahteva načelo enake volilne pravice. Volilne enote se med seboj razlikujejo predvsem po tem, ali se v njih voli po en poslanec (uninominalne oziroma enomandatne volilne enote) ali pa po več poslancev (plurinominalne oziroma večmandatne volilne enote). Oblikovanje volilnih enot je odvisno predvsem od dveh dejavnikov, in sicer od števila članov parlamenta in od sistema razdelitve mandatov. Proporcionalni volilni sistem zahteva oblikovanje volilnih enot, v katerih se voli določeno število poslancev, pri čemer v teoriji velja, da to število ne sme biti manjše od pet poslancev Po veljavni volilni zakonodaji je dosledno uveljavljeno načelo, po katerem se poslanci volijo tako, da se en poslanec voli na približno enako število prebivalcev (20. člen ZVDZ). To pomeni uveljavitev načela enakosti volilne pravice, hkrati pa tudi zahtevo, da vsaki volilni enoti pripada toliko poslanskih sedežev, kolikor jih določa zakon. Izjemo od tega načela pomeni določba, po kateri italijanska in madžarska narodna skupnost volita v DZ vsaka po enega poslanca.
60Zakonska ureditev oblikovanja volilnih enot izhaja iz Ustave, v kateri je določeno, da ima DZ 90 poslancev in da sta dve poslanski mesti že vnaprej rezervirani za poslanca italijanske in madžarske narodne skupnosti. Glede na to se oblikujejo volilne enote za 88 poslanskih sedežev, kajti za volitve poslancev narodnih skupnosti se oblikujejo posebne volilne enote. Pri odločitvi za proporcionalni sistem pa je seveda več možnosti – od odločitve za večje ali manjše volilne enote do odločitve, da so volilne enote različne glede števila poslancev, ki se volijo v njih. Ker se je zakonodajalec odločil za proporcionalni sistem volitev, in ob upoštevanju načela, da se v volilnih enotah voli enako število poslancev, se je odločil za oblikovanje večjih volilnih enot, kar je v skladu s pravilom, po katerem večja volilna enota povečuje proporcionalni učinek.
61ZVDZ torej že od samega začetka določa, da se za volitve poslancev DZ oblikuje osem volilnih enot. V vsaki se voli enajst poslancev. Pri oblikovanju volilnih enot je treba upoštevati geografsko zaokroženost ter njihove skupne kulturne in druge značilnosti. V skladu z uveljavljenim volilnim sistemom, po katerem se v okviru volilne enote glasuje o posameznih kandidatih po volilnih okrajih, se vsaka volilna enota razdeli na toliko okrajev, kolikor se v volilni enoti voli poslancev, torej na enajst okrajev. V skladu z načelom personalizacije se v vsakem volilnem okraju glasuje za enega kandidata. Volilni okraj lahko obsega območje ene občine, območje dveh ali več občin ali območje dela občine. Volilna enota se razdeli na volilne okraje tako, da je v vsakem približno enako število prebivalcev. Tudi pri oblikovanju volilnih okrajev je treba upoštevati njihovo geografsko zaokroženost ter skupne kulturne in druge značilnosti. Glede na posebnosti volitev poslancev narodnih skupnosti se na območjih, kjer živita italijanska in madžarska narodna skupnost, oblikujeta posebni volilni enoti. V vsaki od njih se voli po en poslanec.