Odločanje o predlogu za začetek postopka
Igor Kaučič, 2011
5DZ sprejme sklep, da se začne postopek za spremembo Ustave z dvotretjinsko večino glasov navzočih poslancev (relativna kvalificirana večina), pod pogojem, da je v skladu s 86. členom Ustave na seji navzoča večina poslancev. Taka večina naj bi izražala zgolj strinjanje poslancev s tem, da je potrebna sprememba Ustave in da se tak predlog obravnava ter omogoči nadaljevanje postopka ustavne revizije, ne pa nujno tudi strinjanje s predlaganimi rešitvami, ki jih vsebuje osnutek ustavnega zakona. DZ je kot ustavodajalcu pridržana pravica, da samostojno odloča o spremembi Ustave, zato ga ni mogoče vezati na konkretno vsebino predloga ustavne spremembe. Za sklep, da začne postopek za spremembo Ustave, je US ugotovilo, da ta ni predpis (zato tudi ni pristojno za njegovo presojo), temveč kot postopkovni akt predstavlja zaključek prve faze postopka za spremembo Ustave (OdlUS VI, 108, U-I-176/97 z dne 10. 7. 1997).
6Ustava ne razlikuje med posameznimi pooblaščenimi predlagatelji postopka za spremembo Ustave, kar pomeni, da imajo predlogi vseh treh enako pravno moč oziroma vrednost. V Ustavi je ljudska ustavnorevizijska iniciativa posredna (indirektna), kar pomeni, da je vezana izključno na DZ, ki mora o njej odločiti. Ta mora preučiti predlog volivcev, ni pa dolžan, tako kot v primeru referendumske zahteve štirideset tisoč volivcev (90. člen Ustave), pobude sprejeti.
7V tej fazi DZ odloča le o tem, ali bo začel postopek za spremembo Ustave, medtem ko o osnutku ustavnega zakona sprejme (z večino glasov vseh poslancev) le stališča, ki naj jih Ustavna komisija upošteva pri pripravi predloga ustavnega zakona (178. člen Po DZ-1). Če DZ ne sprejme sklepa, da se začne postopek za spremembo Ustave, je ta postopek končan. Vsebinsko enakega predloga ni mogoče uvrstiti na dnevni red seje DZ (kot tudi Ustavne komisije) v isti mandatni dobi (177. člen PoDZ-1). V tem suspenzivnem roku lahko predlagatelji predložijo vsebinsko drugačen predlog, le vsebinsko enakega predloga za spremembo Ustave ni dopustno vložiti.
Literatura k členu:
Cerar, Postopek za spremembo Ustave Republike Slovenije, v: II. strokovno srečanje pravnikov s področja javnega prava, IJU, Ljubljana 1996, s. 19–33;
Grad, Nekaj misli o postopkih in tehnikah ustavne revizije, Pravnik 5–7, 1989, s. 241–250;
Grad et al., Državna ureditev Slovenije, Ljubljana 1999; Jovičić, O ustavu, Beograd 1977;
Kaučič, Postopek spreminjanja ustave v našem in primerjalnem pravu, ZZR 51, Ljubljana 1991, s. 91–121;
Kaučič, Prepovedi in omejitve revizije ustave, ZZR 52, Ljubljana 1992, s. 121–143;
Kaučič, Referendum in sprememba ustave, Ljubljana 1994;
Kaučič, Odprta vprašanja postopka ustavne revizije, v: III. strokovno srečanje pravnikov javnega prava, IJU, Ljubljana 1997, s. 95–105;
Kaučič, Ustavni zakon v slovenskem ustavnem sistemu, ZZR 61, Ljubljana 2001, s. 121–138;
Kaučič, Pravo in ustavne reforme, JU 2, 2007, s. 29–46;
Kaučič et al., (ur), Zakonodajni referendum – pravna ureditev in praksa v Sloveniji, Ljubljana 2010;
Kaučič/Grad, Ustavna ureditev Slovenije, Ljubljana 2008;
Lukić, Pojam ustava – ustav kao najviši pravni akt, Zbornik radova Pravnog fakulteta u Novom Sadu 14, 1980;
Pavčnik, Teorija prava, Ljubljana 2007;
Predlog Poslovnika DZ, Poročevalec 82, 2001;
Predlog za spremembo Ustave, Poročevalec 69, 2001;
Sokol/Smerdel, Ustavno pravo, Zagreb 1998.