Načela volitev
Franc Grad, 2011
18V okviru načela demokratične države razlikujemo dva temeljna načina izvrševanja ljudske suverenosti: posredno in neposredno. Ljudstvo torej lahko uresničuje oblast tako, da samo neposredno izvršuje vse ali nekatere njene funkcije (neposredna demokracija), ali da voli svoje predstavnike, preko katerih bo neposredno izvrševalo oblast (posredna demokracija oziroma politično predstavništvo). Temeljni in daleč prevladujoč način normativnega in dejanskega uresničevanja načela ljudske suverenosti v sodobnih demokracijah je sistem političnega predstavništva (predstavniške vladavine) oziroma sistem posredne demokracije.
19Sodobna demokracija se torej udejanja predvsem kot posredna demokracija, ki se vzpostavlja z volitvami. V večini sodobnih držav je posredna demokracija tako ali drugače kombinirana z različnimi oblikami neposredne demokracije, vendar pa se glede tega ustavne ureditve med seboj zelo razlikujejo. Med oblikami neposredne demokracije je najpomembnejši referendum, ki je oblika neposrednega odločanja volivcev o ustavi, zakonu ali o drugem pravnem aktu in o drugem vprašanju, ki je pomembno za družbo. S pravnega vidika pomeni referendum pravico vseh državljanov, ki imajo volilno oziroma glasovalno pravico, da s splošnim glasovanjem odločijo o nekem aktu zakonodajnega telesa. Z vidika delovanja državne oblasti pa pomeni način sodelovanja ljudstva pri sprejemanju najpomembnejših pravnih in političnih odločitev, ki so sicer v pristojnosti predstavniškega telesa. Vendar pa so volitve v sodobnem pojmovanju demokracije prevladujoča in v praksi tudi najpomembnejša oblika demokracije ter hkrati nujni pogoj za demokratično oblikovanje najpomembnejših državnih organov, zlasti predstavniškega telesa. Zato so demokratične volitve tudi nujni pogoj za vzpostavitev in ohranitev sodobne pravne države.
20Volitve omogočajo volivcem neposreden vpliv na sestavo parlamenta, s tem pa tudi posreden vpliv na odločitve, ki jih ta sprejema. Z volitvami volivci podelijo članom parlamenta mandat, pooblastilo za to, da odločajo v njihovem imenu o najpomembnejših družbenih vprašanjih. Zato volitve dajejo legitimnost izvajanju oblasti predstavniškega telesa. Volitve torej dajejo vladajočim temelj oziroma naslov za izvajanje oblasti. Z vidika posameznika se volilni način oblikovanja temeljnih državnih organov kaže v njegovi pravici, da sodeluje pri tem dejanju tako, da v predpisani obliki in na predpisani način izraža svojo voljo glede tega, kdo naj ga zastopa, in v njegovem imenu sprejema temeljne družbene odločitve.
21Sodobni parlamenti se v skladu s sodobnimi demokratičnimi pojmovanji volijo neposredno na podlagi splošne in enake volilne pravice, s tajnim glasovanjem. Ta načela se štejejo za splošno sprejete standarde sodobnih demokratičnih volitev in zato za nujen pogoj za demokratično vsebino volitev, širše gledano pa tudi za splošne civilizacijske pridobitve. Ta načela dajejo vsebino in pravno veljavo volilni pravici, ki je ena najpomembnejših z Ustavo zagotovljenih političnih pravic, in na kateri temelji sodobna predstavniška demokracija. Od uresničevanja teh načel je odvisna tudi stopnja demokratičnosti volitev, zlasti glede vprašanja, ali predstavniško telo res predstavlja ljudstvo kot celoto. Predstavniško telo lahko predstavlja ljudsko voljo le, če ga izvolijo vsi za to sposobni državljani in če imajo pri volitvah vsi možnost enako vplivati na sestavo tega telesa. Volilna načela so tako pomembna, da jih sodobne demokratične države praviloma določajo že v ustavi, razčlenjena pa so z volilno zakonodajo in drugimi predpisi. Za uveljavitev teh načel se zavzema tudi Beneška komisija, ki jih je zapisala v Zakoniku dobre prakse v volilnih zadevah iz leta 2002, ki k omenjenim temeljnim načelom dodaja še zahtevo po periodičnosti volitev (glej komentar k 43. členu).
22Splošna volilna pravica je pravica vsakega državljana, da voli in je izvoljen ne glede na razredno, narodnostno, rasno, ekonomsko ali drugo pripadnost. V skladu z načelom splošne volilne pravice so izključeni oziroma začasno omejeni pri izvrševanju te pravice le tisti, ki zaradi duševne bolezni ali mladosti ne morejo glasovati. Kljub obstoju splošne volilne pravice je praviloma nima določen krog oseb zaradi osebne nesposobnosti ali neprimernosti. Večina volilnih sistemov pozna določene razlike med aktivno in pasivno volilno pravico. Za pasivno volilno pravico so namreč večkrat predpisani posebni ali strožji pogoji, kot npr. višja starost, izobrazba, določen čas bivanja v državi in podobno. V takem primeru ima seveda pasivno volilno pravico samo del tistih državljanov, ki ima sicer aktivno volilno pravico. Ti pogoji se navadno upravičujejo s tem, da je v interesu družbe, da postanejo člani predstavniških teles sposobni in zreli ljudje.
23Enaka volilna pravica se povezuje s splošno volilno pravico in pomeni, da ima glas vsakega volivca enako vrednost, da ima pri volitvah v isto predstavniško telo vsak volivec samo en glas in da njegov glas nima nobene prednosti pred drugimi volivci. Enaka volilna pravica je izraz in potrditev ustavnega načela enakosti v pravicah in dolžnostih ter enakosti pred zakonom. Kljub formalni enakosti pa obstajajo bolj ali manj prikrite kršitve načela enakosti. Tipičen primer izigravanja tega načela je uporaba tako imenovane volilne geometrije, kar pomeni namerno prekrojevanje velikosti ali oblike (gerrymandering) volilnih enot tako, da volilni rezultati ne odražajo števila, dejanske volje in razpoloženja volivcev.
24Volitve so lahko neposredne ali posredne. Volitve so neposredne, če volivci sami, brez posrednika, glasujejo za člane predstavniškega telesa, posredne pa, če neposredno izberejo samo osebe, ki potem izvolijo člane predstavniškega telesa. Pri posrednih volitvah lahko volivci posebej za volitve izberejo posebne volilne može (elektorje) ali posebno volilno telo (kolegij), ki potem izvoli člane predstavniškega telesa. Lahko pa volilno funkcijo opravlja tudi telo, ki je sicer oblikovano za druge namene. Posredne volitve so lahko enostopenjske ali celo večstopenjske. Na splošno velja, da so neposredne volitve bolj demokratične kot posredne. Zato so volitve splošnih predstavniških teles v svetu neposredne, pač pa so pogosto posredne volitve drugega doma parlamenta, zlasti če zastopa posebne družbene interese.
25O svobodni volilni pravici govorimo takrat, ko lahko volivci resnično svobodno izbirajo med različnimi kandidati oziroma političnimi strankami na volitvah. Svoboda volitev obsega tudi pravico vsakega volivca, da svojo volilno pravico uveljavi ali ne. Prvi vidik svobodne volilne pravice se kaže v tem, da ima vsak volivec pravico, da se svobodno opredeljuje pri glasovanju in da ga pri tem ne sme nihče ovirati ali kako drugače vplivati na njegovo odločitev. Drugi vidik svobodne volilne pravice pa pomeni, da vsakdo svobodno uveljavlja svojo volilno pravico, da se torej sam odloči o tem, ali bo glasoval na volitvah ali ne. Načelo svobodne volilne pravice je tesno povezano z načelom tajnosti glasovanja. Tajnost glasovanja je eden temeljnih pogojev za uresničevanje svobode volitev, zato je skoraj nepogrešljiv element politične demokracije. Tajnost glasovanja ima prednost pred javnim glasovanjem, ker volivcu omogoča svobodno izbiro, saj tako nihče ne more nanj izvajati pritiska, za koga naj glasuje, niti ga ne more klicati na odgovornost.
26Ustava v drugem odstavku 80. člena določa, da se poslanci volijo s splošnim, enakim, neposrednim in tajnim glasovanjem. Ta volilna načela izhajajo že iz temeljnih načel Ustave, vsebovanih v njenih splošnih določbah. Tako je že v 1. členu določeno, da je Slovenija demokratična republika, v drugem odstavku 3. člena pa, da ima v Sloveniji oblast ljudstvo, ki jo izvršuje neposredno in z volitvami. S temi določbami je določeno načelo volilnosti nosilcev temeljnih oblastnih funkcij, ki je razčlenjeno in uresničeno v ustavnih določbah o volilni pravici in o oblikovanju posamičnih temeljnih državnih organov, podrobneje pa urejeno v ustrezni zakonodaji. Ta načela pa so izrecno določena v 43. členu in veljajo za vsake volitve, s katerimi se oblikujejo organi oblasti (glej komentar k 43. členu). Z Ustavo določena načela za volitve v DZ so podrobneje določena v volilni zakonodaji. Volitve v DZ so urejene z Zakonom o volitvah v DZ (ZVDZ) in z Zakonom o določitvi volilnih enot za volitve poslancev v DZ (ZDVEDZ). Poleg tega pa še zlasti z Zakonom o evidenci volilne pravice (ZEVP) in z Zakonom o poslancih (ZPos), volilna kampanja pri teh volitvah pa je urejena v Zakonu o volilni in referendumski kampanji (ZVRK). ZVDZ je bil sprejet že v začetku septembra 1992 in vse doslej ni doživel nobene bistvene spremembe. To je mogoče pripisati različnim vzrokom, zlasti pa dejstvu, da se zakon lahko sprejme samo z dvema tretjinama vseh poslancev, kar terja zelo visoko stopnjo političnega soglasja, ki ga je zaradi različnih interesov političnih strank težko doseči.
27Izjemo od načela splošne in enake volilne pravice pomeni samo volilna pravica pripadnikov italijanske in madžarske narodne skupnosti, ki imata v DZ vsaka po enega poslanca, glasujeta pa tudi o drugih poslancih. Podrobneje je njihova volilna pravica urejena z Zakonom o volitvah v DZ (8. člen in drugi). Po zakonu imajo pravico voliti in biti voljeni za poslanca italijanske oziroma madžarske narodne skupnosti samo pripadniki teh narodnih skupnosti, ki imajo volilno pravico, ne pa tudi drugi državljani. Čeprav tega zakon posebej ne določa, je vendarle jasno, da tudi glede posebne volilne pravice pripadnikov narodnih skupnosti veljajo iste zahteve kot glede splošne volilne pravice, da morajo namreč biti državljani Slovenije, da morajo na dan glasovanja dopolniti osemnajst let in da jim ni bila odvzeta poslovna sposobnost. Tako imajo pripadniki teh skupnosti dejansko dve volilni pravici za isto telo, glede na njihovo številčnost pa je njihova pravica tudi več vredna kot pravica ostalih državljanov. Taka ureditev pomeni izjemo od načela enake volilne pravice. To pomeni tudi, da obstoja pri volitvah v DZ poleg splošne tudi posebna volilna pravica, ki jo imajo samo pripadniki narodnih skupnosti. Taka ureditev je posledica posebnega ustavnega varstva pravic teh dveh narodnih skupnosti. Glej tudi komentar k 43. členu.
28Namen varstva volilne pravice je tako varovanje individualnih pravic volivcev kot tudi varovanje zakonitosti volitev, kar vse naj zagotovi zakonito izvolitev članov predstavniškega telesa. (Glej komentar k 82. členu). ZVDZ posebej ureja postopek za varstvo volilne pravice (103. do 109. člen). Uveljavljanje varstva volilne pravice je zagotovljeno v postopku pred volilnimi komisijami, pred DZ, zagotovljeno pa je tudi sodno varstvo volilne pravice pred sodišči in pred US. V teh postopkih se lahko vlagajo pravna sredstva zoper nepravilnosti v postopku kandidiranja, zoper nepravilnosti pri delu volilnih odborov in okrajnih volilnih komisij pri volitvah ter zoper odločitve volilnih komisij. Za te postopke je značilno, da so roki za odločanje izredno kratki, kar je nujno, da ne pride do zavlačevanja volilnega postopka, ker bi to lahko ogrozilo samo izvedbo volitev (glej komentar k 43. členu).