Komentar
Miroslav Mozetič, 2002
1Ta in naslednji členi Ustave (do vključno 95. člena) vsebujejo temeljne določbe o funkcijah DZ (zlasti zakonodajni in delno kontrolni funkciji) in o načinu njegovega dela. Temeljni pravni akt, ki ureja notranjo organizacijo in delovanje DZ, je Poslovnik DZ – PoDZ (glej tudi komentar k 94. členu).
2DZ kot kolegijsko telo vodi predsednik DZ (podrobneje glej pri: Mozetič-1999, str. 84–96). Predsednika izvoli DZ izmed poslancev z večino glasov vseh poslancev. Predsednik DZ sklicuje redne in izredne seje DZ (glej 85. člen in komentar k temu členu). To je tudi vse, kar Ustava določa o predsedniku DZ in o njegovih pristojnostih (če zanemarimo funkcijo začasnega nadomeščanja Predsednika republike, ki jo ureja 106. člen in ni povezana z vodenjem DZ; glej komentar k temu členu). ZPos nima posebnih določb o predsedniku DZ. Tako je glavni pravni vir, ki določa naloge in pristojnosti predsednika DZ, PoDZ.
3Po določbah 110. člena PoDZ predsednik DZ predstavlja DZ in vodi njegovo delo. Tako predsednik DZ:
- sklicuje in vodi seje DZ,
- podpisuje zakone in druge akte, ki jih sprejme DZ,
- skrbi za uresničevanje z Ustavo, z zakonom in s tem poslovnikom določenih razmerij z DS,
- skrbi za sodelovanje s Predsednikom republike, z vlado in drugimi državnimi organi,
- skrbi za sodelovanje s predstavniškimi telesi drugih držav, z mednarodnimi parlamentarnimi institucijami in mednarodnimi organizacijami,
- skrbi za izvajanje poslovnika DZ,
- dodeljuje zadeve v obravnavo delovnim telesom DZ,
- odloča o sporih glede pristojnosti med delovnimi telesi DZ,
- opravlja druge naloge v skladu z Ustavo, z zakonom in s poslovnikom DZ.
4Iz navedenega člena Poslovnika DZ lahko sklenemo, da ima predsednik DZ tri glavne sklope nalog, ki so: organiziranje dela DZ in pripravljanje njegovih sej, vodenje sej DZ in predstavljanje DZ.
5DZ izvoli predsednika na prvi seji po izvolitvi novega DZ (konstitutivna seja), njegova funkcija pa traja do prve seje novega DZ. Za svoje delo je odgovoren DZ in mora na zahtevo desetih poslancev ali poslanske skupine dati pojasnila v zvezi z opravljanjem svoje funkcije (111. člen PoDZ). Predsedniku DZ pomagajo pri njegovem delu podpredsedniki DZ (112. člen PoDZ). Predsednik DZ ima tudi kolegij kot posvetovalno telo (115. člen PoDZ). Za uspešno vodenje DZ ne zadostujejo le bolj ali manj jasna in natančna poslovniška pravila. Vodenje DZ kot mesta, kjer se soočajo različni politični pogledi, tudi nasprotujoči, kjer je treba voditi razpravo tako, da se doseže najustreznejšo rešitev in pri tem upošteva tako načelo ekonomičnosti kot spoštovanje legitimnih pravic opozicije, da pove svoje stališče, je zahtevno delo in v veliki meri odvisno od osebnosti predsednika. Predsednik DZ mora uživati sloves nepristranskega voditelja. Nepristransko vodenje DZ je nepogrešljivo, če naj poslanci in s tem DZ izvršujejo svoji temeljni nalogi; sprejemanje zakonov in nadzor nad vlado.
Literatura k členu:
Glej 81. člen.