Izključitve
Urška Prepeluh Magajne, 2011
62Novela zakona je leta 2006 iz definicije informacije javnega značaja v celoti izvzela arhivsko gradivo, ki ga v skladu z zakonom, ki ureja arhive, hrani pristojni arhiv v okviru javne arhivske službe (člen 4/2 ZDIJZ). S tem je javno arhivsko gradivo izključeno od pravnega sistema dostopa po ZDIJZ in v celoti urejeno v Zakonu o varstvu dokumentarnega in arhivskega gradiva (ZVDAGA, Ur. l. 30/06). Ureditev je neprimerna, ker je pravica dostopa do informacij javnega značaja ena izmed temeljnih človekovih pravic, izključitev javnega arhivska gradiva pa sama po sebi ni namenjena varstvu nekega posebnega ustavnega interesa. Če bi razkritje javnega arhivskega gradiva prizadelo druge legitimne interese, so ti v zadostni meri varovani z izjemami v členu 6 ZDIJZ. Poleg tega se mora dostopnost informacij javnega značaja presojati glede na njihovo vsebino in ne glede na to, kateri organ v določenem trenutku dokumente poseduje. Razlog za zavrnitev dostopa do arhivskega gradiva ne more biti neka dodatna izključitev ali izjema, ampak so lahko vsebinski razlogi samo tisti, ki so kot izjeme predpisani že pred arhiviranjem določenih dokumentov (npr. osebni podatki, poslovne skrivnosti, tajni podatki itd.).[1] Drugače bi prišli do nelogičnega zaključka, da bi bili dokumenti dostopni, dokler so še v hrambi prvotnih organov (zavezancev), z njihovo izročitvijo arhivom pa bi postali nedostopni. Po sami naravi stvari javno arhivsko gradivo praviloma vsebuje zastarele informacije, katerih razkritje redkeje ogroža katero od varovanih pravnih dobrin in morajo zato biti javnosti dostopne kvečjemu bolj (ne pa manj). Morebitna potreba po varstvu originalnega javnega arhivskega gradiva kot kulturne dediščine naroda lahko upravičuje določeno posebno ravnanje z originalnim gradivom, da se tako zavaruje pred poškodovanjem ali uničenjem. Vendar to pomeni le, da se lahko omeji načine dostopa in se dá arhivske dokumente namesto v izvirniku na vpogled samo kot fotokopije, ne more pa se omejiti dostopa do njihove vsebine. Zakonska ureditev javnega arhivskega gradiva s tem in s pretirano dolgimi roki varovanja nesorazmerno posega v ustavno pravico dostopa do informacij javnega značaja.[2]
63US je presojalo zakonsko določbo, da je brez omejitev dostopno arhivsko gradivo, nastalo pred 17. 5. 1990, ki se nanaša na nekdanje družbenopolitične organizacije (Zvezo komunistov Slovenije, Socialistično zvezo delovnega ljudstva, Zvezo sindikatov Slovenije, Zvezo socialistične mladine Slovenije, Zvezo združenj borcev NOV Slovenije, Zvezo rezervnih vojaških starešin Slovenije), organe notranjih zadev (policije), pravosodne organe (sodišča, tožilstva, zapore) in obveščevalno-varnostne službe. Izjema so le občutljivi osebni podatki, ki so bili pridobljeni s kršenjem človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter se nanašajo na osebe, ki niso bile nosilke javnih funkcij (člen 65/3 ZVDAGA). US je v U-II-2/11 z dne 14. 4. 2011, tč. 9–13, ugotovilo, da ta določba ni očitno protiustavna in da ustrezno varuje pravico dostopa iz člena 39/2 in varstvo osebnih podatkov iz člena 38/2, saj na eni strani omogoča dostop do arhivskega gradiva, ki se nanaša na politični sistem in delovanje nekdanje enopartijske države, po drugi pa varuje osebne podatke oseb, ki niso bili javni funkcionarji. Osebni podatki vseh drugih oseb morajo biti načeloma varovani v skladu z zakonom, vendar morajo upravni organi in sodišča v konkretnih primerih odločiti o razmerju med javnim interesom do obveščenosti in zasebnim interesom varstva osebnih podatkov. Zakonska ureditev je skladna z mednarodnimi prizadevanji za predčasno odpiranje arhivskih gradiv in deklasifikacijo zaupnih podatkov (prim. npr. Resolucijo Evropskega parlamenta z dne 2. 4. 2009 o evropski zavesti in totalitarizmu (UL C 137E, 27. 5. 2010, s. 25), ki države članice poziva, naj si resnično prizadevajo za odprtje arhivov, tudi arhivov nekdanjih notranjih varnostnih služb, tajne policije in obveščevalnih služb).
[1] Tako uradni dokumenti, izročeni arhivom, izrecno ostanejo v dometu Konvencije SE o dostopu do uradnih dokumentov (Obrazložitveno poročilo, tč. 15). Enako člen 1/3 Uredbe Sveta EU št. 354/83 o odpiranju zgodovinskih arhivov za javnost, UL L 1983/43, s. 1, kot razloge za nedostopnost dokumentov v arhivih priznava le tiste izjeme, ki so določene že z Uredbo EU in z uredbo o varstvu osebnih podatkov. Poleg tega uvaja program za sistematično deklasifikacijo starejših tajnih dokumentov v javnem arhivskem gradivu, po katerem morajo vse institucije pravočasno, najpozneje pa v 25 letih od nastanka dokumentov, pregledati vse tajne dokumente ter se odločiti, ali jih bodo deklasificirale, po tem pa klasifikacije periodično preverjati najmanj vsakih 5 let. Člen 18/2 Uredbe EU, ki izrecno terja, da se predpisi o dostopu javnosti do zgodovinskih arhivov evropskih institucij uskladijo z Uredbo EU št. 1049/2001 o dostopu javnosti do dokumentov Evropskega parlamenta, Sveta in Komisije (in ne obratno, kot je to predvideno v RS). V Sloveniji morajo javnopravne osebe arhivom izročiti javno arhivsko gradivo najpozneje 30 let po njegovem nastanku, četudi to vsebuje osebne ali tajne podatke ali če je varovano kot zaupno (člen 40/1 ZVDAGA).
[2] Dokumenti EU ostanejo tajni in zaupni le, dokler za to obstajajo upravičeni razlogi, vendar praviloma največ 30 let (člen 4/7 Uredbe EU), medtem ko slovensko arhivsko gradivo, ki vsebuje tajne podatke, poslovne ali davčne skrivnosti ter katerih razkritje bi lahko povzročilo škodo, postane dostopno šele 40 let po svojem nastanku, javno arhivsko gradivo z občutljivimi osebnimi podatki pa postane splošno dostopno 75 let po svojem nastanku oziroma 10 let po smrti osebe, na katero se nanaša (člen 65/1 in 2 ZVDAGA.
Literatura k členu:
Dodatna literatura:
American Bar Association – Central European and Eurasian Law Initiative (ABA CEELI), Freedom of Information: A Concept Paper, Washington D.C. 2000;
Article 19, A Model Freedom of Information Law, London 2001;
Article 19, The Public’s Right to Know – Principles on Freedom of Information Legislation, London 1999;
Banisar, Freedom of Information Around the World – A Global Survey of Access to Government Information Laws, dostopen na: http://www.freedominfo.org/documents/global_survey2006.pdf 2006;
Dienes et al., Newsgathering and the Law, Second Edition, USA 1999;
EU Network of Independent Experts on Fundamental Rights, Commentary of the Charter of Fundamental Rights of the European Union, 2006, dostopen na: http://ec.europa.eu/justice/doc_centre/rights/doc_rights_intro_en.htm;
Foerstel, Freedom of Information and the Right to Know – The Origins and Application of the Freedom of Information Act, Connecticut/London 1999;
Frowein/Peukert, Europäische Menschenrechtskonvention, EMRK-Kommentar, Kehl/Arlington 1996;
Harris/O’Boyle/Warbrick, Law of the European Convention on Human Rights, London 1995;
Mendel, Freedom of Information: A Comparative Legal Survey (UNESCO), New Delhi 2003;
Nowak, U.N. Covenant on Civil and Political Rights – CCPR Commentary, Kehl 1993;
Pirc – Musar, Še o noveli ZDIJZ, PP 26, 2005;
Pličanič et al., Komentar Zakona o dostopu do informacij javnega značaja: s pravom EU in primerjalnopravno prakso, Ljubljana 2005;
Prepeluh, Dostop do informacij javnega značaja v evropskem pravu, s. 329–351 v: IX. Dnevi javnega prava, Portorož 2003;
Prepeluh, Kaj je informacija javnega značaja – Poskus pozitivne opredelitve, PP 8–9, 2004, s. VII–XII;
Prepeluh, Pravica dostopa do informacij javnega značaja, Ljubljana 2005;
Prepeluh, Pravica dostopa do informacij javnega značaja na podlagi EKČP, Revus 4, 2005, s. 115–126;
Sobotta, Transparenz in den Rechtsetzngsverfahren der Europäischen Union – Stand und Perspektiven des Gemeinschaftsrechts unter besonderer Berücksichtigung des Grundrechtes auf Zugang zu Informationen, Baden-Baden 2001;
United States Department of Justice, Freedom of Information Act Guide, dostopen na: http://www.usdoj.gov/oip/foi-act.htm 2002;
van Dijk/van Hoof (ur.), Theory and Practice of the European Convention on Human Rights, The Hague 1998;
Villiger, Handbuch der EMRK, Zürich 1999.