Volilni postopek
Franc Grad, 2011
44Volilni sistem lahko gledamo kot veljaven sistem volitev, lahko pa tudi dinamično, torej kot proces. Volilni postopek je sestavljen iz časovno določenih in omejenih opravil, ki vodijo do njegovega končnega cilja, torej do izvolitve članov parlamenta. Volilna opravila je mogoče glede na njihovo naravo in časovne okvire razdeliti na več v sebi relativno zaokroženih in zaključenih faz. Kandidiranje je prva faza volilnega postopka, ki ga tvorita še faza glasovanja in faza ugotavljanja izida glasovanja. Volilni postopek se začne ob točno določenem času in sicer z razpisom volitev, ki pomeni uvedbo volilnega postopka. Parlamentarne volitve navadno razpiše šef države.
45V sodobnih volitvah je kandidiranje poseben element volilnega sistema, ki je odvisen od mnogih dejavnikov, zlasti pa od sistema razdelitve mandatov. Eno najpomembnejših vprašanj pri kandidiranju je, kdo ima pravico postavljati kandidate in pod kakšnimi pogoji. Vsekakor imajo v sodobnih volitvah povsod v večji ali manjši meri poglavitno vlogo pri kandidiranju politične stranke. Ponekod imajo namreč pravico postavljati kandidate samo politične stranke, drugje mora biti kandidatura podprta s podpisi določenega števila volivcev ali poslancev ali pa mora kandidat predložiti določeno kavcijo. Ponekod pa lahko predlagajo kandidate tudi sami volivci.
46V volilnem postopku volivci izrazijo svojo voljo glede izbire poslancev z glasovanjem, kar je hkratno dejanje, ki mora potekati na določen dan ali v določenem krajšem časovnem razdobju. Volivci namreč ne morejo izražati svoje volje, kadar bi hoteli, ker namen volitev, to je izvolitev članov parlamenta, terja, da je njihova volja izražena takrat, ko je treba izvoliti nov parlament – ker mu je potekla redna mandatna doba ali je bil razpuščen. Zato mora biti delovanje vseh udeležencev volilnega postopka med seboj časovno usklajeno. Vsa opravila v volilnem postopku služijo temu, da se ustrezno izrazi volja volivcev in da se ta volja ustrezno ugotovi; vse skupaj pa služi temu, da se lahko konstituira nov parlament.
47Volitve v DZ razpiše predsednik republike (81. člen) in sicer razpisuje splošne in nadomestne volitve, medtem ko druge volitve (ponovne in naknadne) razpišejo pristojne volilne komisije. Splošne volitve razpiše predsednik republike s posebnim aktom (odlokom o razpisu volitev), predčasne volitve pa z aktom o razpustitvi DZ (14. člen ZVDZ). Ker ZVDZ določa, da se mora akt o razpisu volitev objaviti v Uradnem listu Republike Slovenije, bi to seveda veljalo ne samo glede akta o razpisu rednih, temveč tudi glede akta o razpisu predčasnih volitev.
48Splošne volitve se razlikujejo od nadomestnih, naknadnih ter ponovnih volitev po tem, da se na splošnih volitvah volijo vsi poslanci DZ, medtem ko se na drugih volitvah volijo samo posamični poslanci ali del poslancev (12. člen ZVDZ). Ker se na nadomestnih volitvah med trajanjem mandatne dobe DZ voli eden ali več poslancev namesto na rednih volitvah izvoljenih poslancev, ki so izgubili mandat, jih razpiše predsednik republike. Pač pa naknadne in ponovne volitve, ki so v širšem pomenu del splošnih volitev, ki so bile kot celota že razpisane, razpiše pristojna volilna Zato načeloma velja za naknadne in ponovne volitve isti postopek kot za splošne volitve, za nadomestne volitve (kadar so potrebne) pa je v zakonu predpisan poseben postopek.
49Ker je mogoče, da se DZ razpusti še pred potekom redne mandatne dobe, ločimo v okviru splošnih volitev redne volitve in predčasne volitve. Redne so tiste volitve, ki se izvedejo vsako četrto leto pred potekom redne mandatne dobe DZ. Ta pa začne teči s prvo sejo prejšnjega DZ in se konča s prvo sejo novega DZ. V skladu z določbo 81. člena Ustave določa zakon (13. člen ZVDZ), da se volitve izvedejo najprej dva meseca in najpozneje 15 dni pred potekom štirih let od prve seje prejšnjega DZ. Za prvo sejo novega DZ se šteje seja, na kateri je potrjenih več kot polovica mandatov, s čimer je DZ konstituiran. Predčasne volitve se opravijo, če se DZ razpusti pred potekom redne štiriletne mandatne dobe, ki je določena v Ustavi. Opraviti se morajo najpozneje dva meseca po razpustu DZ (glej tudi komentar k 81. členu).
50Rok za opravo volitev seveda narekuje tudi roke za razpis volitev. Zato zakon določa tudi roke za razpis volitev (15. člen ZVDZ). Redne volitve se morajo namreč razpisati najprej 135 dni in najpozneje 75 dni pred potekom štirih let od prve seje prejšnjega DZ. Pri tem od dneva razpisa volitev do dneva glasovanja ne sme preteči več kot 90 dni in ne manj kot 60 dni, predčasne volitve pa se lahko opravijo najprej v 40 dneh od dneva razpisa. Ta zakonska določba v skladu s potrebami volilne procedure podrobneje razčlenjuje ustavno ureditev časa, v katerem se morajo opraviti volitve, in sicer tako, da določa časovni okvir, v katerem lahko predsednik razpiše volitve in časovni okvir, v okviru katerega lahko določi dan glasovanja.
51Razpis volitev pomeni časovno določitev začetka in tudi konca volilnega postopka. Zato je treba v aktu o razpisu volitev določiti dan razpisa volitev kot dan začetka volilnega postopka in dan glasovanja (16. člen ZVDZ). Od enega ali drugega od teh dveh dni se računajo roki v volilnem postopku (volilni roki).
52Sam postopek volitev v DZ delimo na tri temeljne faze, in sicer na kandidiranje, glasovanje in ugotavljanje izida glasovanje oziroma delitev poslanskih mandatov. Kandidiranje je prva faza volilnega postopka, v kateri se na organiziran in vnaprej določen način postavljajo kandidati, med katerimi (in edinole med njimi) lahko izbirajo volivci svoje predstavnike v parlamentu. Zato so navadno za kandidiranje določeni različni pogoji. V postopku kandidiranja, ki je ena najpomembnejših faz volilnega postopka, se pri pristojnem državnem organu vlagajo kandidature, ki so lahko bodisi v obliki posamičnih kandidatur bodisi v obliki kandidatnih list. Po veljavni volilni zakonodaji (42. člen ZVDZ) lahko predlagajo kandidate bodisi politične stranke ali pa volivci, pod pogoji, ki jih določa zakon. Lista kandidatov se vloži pri volilni komisiji volilne enote in to v roku, ki omogoča izvedbo nadaljnjih volilnih opravil, kot so potrjevanje list, glasovanje in ugotovitev volilnega izida.
53Zakonitost kandidacijskega postopka in kandidatur je odločilna za zakonitost vsega nadaljnjega postopka volitev. Zato volilne komisije ugotovijo ali so predložene kandidature zakonite, kajti v nasprotnem primeru ne smejo več sodelovati v nadaljnjem postopku. Volilna komisija lahko listo potrdi ali pa jo zavrne. Zavrne jo lahko iz formalnih ali pa iz vsebinskih razlogov. Če predlagana kandidatura ali lista kandidatov nima pomanjkljivosti oziroma so bile formalne pomanjkljivosti odpravljene, volilna komisija listo potrdi. Vse potrjene liste kandidatov objavi Državna volilna komisija.
54Glasovanje je dejanje, s katerim volivec izjavi svojo voljo tako, da da svoj glas v korist kandidata (oziroma kandidatne liste), za katerega želi, da bo izvoljen. Z glasovanjem volivec uresničuje aktivno volilno pravico. Glasovanje predvidoma poteka v posebej določenem času in na posebej določenih javnih mestih. V zgodovini volitev sta znana predvsem tajno in javno glasovanje, sedaj pa skoraj povsod prevladuje tajno glasovanje. Tajnost glasovanja se lahko doseže na različne načine. Po naši ureditvi volivci lahko glasujejo samo osebno (71. člen ZVDZ), kar pomeni, da nihče ne more glasovati prek pooblaščenca. Zakon (73. člen ZVDZ) določa tudi, da lahko volivec glasuje samo za enega kandidata.
55Zadnja faza volilnega postopka je ugotavljanje izida glasovanja. V tej fazi se ugotovi volja volivcev glede izbire kandidatov za poslance ter na tej podlagi razdelijo poslanski mandati. Po našem volilnem zakonu (84. do 96. člen ZVDZ) poteka ugotavljanje izida glasovanja organizacijsko in časovno ločeno v štirih fazah. Prva faza je ugotavljanje izida glasovanja na vsakem volišču, druga ugotavljanje izida glasovanja v volilnem okraju, tretja ugotavljanje volilnega izida v volilni enoti, četrta in zadnja faza pa je ugotavljanje izida glasovanja na ravni vse države.