Splošno
Franc Testen, 2002
2Člen 22 ZUstS določa, da se postopek za oceno ustavnosti in zakonitosti predpisov in splošnih aktov, izdanih za izvrševanje javnih pooblastil, začne z vložitvijo pisne zahteve predlagatelja. Predlagatelje določa 23. člen ZUstS.
3Zahtevo lahko vložijo:
- Državni zbor,
- najmanj tretjina poslancev DZ,
- Državni svet,
- Vlada,
- sodišče, državni tožilec, Banka Slovenije, računsko sodišče, če nastane vprašanje ustavnosti in zakonitosti v zvezi s postopki, ki jih vodijo,
- varuh človekovih pravic v zvezi s posamično zadevo, ki jo obravnava,
- predstavniški organi lokalnih skupnosti, če so ogrožene pravice lokalnih skupnosti,
- reprezentativni sindikati za območje občine, če so ogrožene pravice delavcev.
4Zakon v 2. odst. 23. člena še določa, da predlagatelj ni upravičen vložiti zahteve za začetek postopka za oceno predpisov in splošnih aktov, izdanih za izvrševanje javnih pooblastil, ki jih je sam sprejel.
5Zakon o lokalni samoupravi – ZLS daje položaj predlagatelja še županu. Po določbi 5. odst. 33. člena ZLS lahko župan pisno zahteva presojo občinskega predpisa, če je poprej zadržal njegovo objavo, občinski svet pa pri odločitvi vztraja. Razlog za takšno ureditev je mogoče iskati tudi v dejstvu, da se občinski svet in župan volita v popolnoma ločenih postopkih, zaradi česar slednji pogosto nima večinske politične podpore v predstavniškem organu, kar povzroča konflikte.
6Člen 91 ZLS pa daje položaj predlagatelja tudi občini oziroma pokrajini (torej ne njunemu predstavniškemu organu, kot v 7. alinei 23. člena ZUstS). Občina oziroma pokrajina lahko izpodbija ustavnost oziroma zakonitost predpisov države (ne tudi predpisov drugih lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil), s katerimi se posega v ustavni položaj in (ustavne, ne pa tudi druge) pravice lokalnih skupnosti.