Objava zakonov in drugih predpisov
Lovro Šturm, 2002
13V zvezi z objavo zakonov in drugih državnih predpisov določa 154. člen, da morajo biti predpisi objavljeni, preden začno veljati, da predpis začne veljati petnajsti dan po objavi, če ni v njem določeno drugače, in da se državni predpisi objavljajo v državnem uradnem listu. V skladu z Zakonom o Uradnem listu Republike Slovenije – ZUL (Ur. l. 57/96) je državni uradni list, v katerem se objavljajo državni predpisi, Uradni list Republike Slovenije (1. člen ZUL), izdaja ga služba Vlade, pristojna za zakonodajo (2. člen ZUL), založnik pa je javno podjetje Uradni list Republike Slovenije (3. člen ZUL). Člen 9 ZUL določa, da se predpisi in drugi akti objavijo po odredbi organa, ki je izdal takšen akt. Po 5. členu ZUL pa direktor javnega podjetja odredi, v kateri številki in v kakšnem vrstnem redu se bodo objavili predpisi in drugi akti, ki so pravilno predloženi v objavo.
14Za predpise lokalnih skupnosti 154. člen določa, da morajo biti objavljeni v uradnem glasilu, ki ga določijo občine. Obveznost objave predpisov občine, ki izhaja iz omenjene ustavne določbe, povzema 66. člen Zakona o lokalni samoupravi – ZLS.
15Razglasitev in objava zakona sta pravno relevantni dejanji, ki sledita sprejemu zakona in sta nujen pogoj za uveljavitev zakona. Razglasitev zakona (promulgacija) in objava zakona (publikacija) sta sicer dve dejanji, ki pa sta soodvisni in povezani. Promulgacija je akt, s katerim se ugotavlja, da je zakon s sodelovanjem vseh po Ustavi določenih udeležencev nastal; gre za ugotovitev, da je zakon sprejel po predpisanem postopku pristojni subjekt, da je zakon res nastal in da obstoji (glej komentar 91. člena). Objava (publikacija) pa je dejanje, s katerim postane zakon navzven spoznaven in je kot pogoj za uveljavitev zakona potrebna zato, da imajo naslovljenci zakona možnost seznaniti se z zakonom in njegovo vsebino, preden dobi obvezno moč in jih zavezuje. V skladu z veljavno ureditvijo zakone razglaša Predsednik republike, objavljajo pa se v Uradnem listu RS, pri čemer je tisti, ki zakon pošlje v razglasitev in ki odredi objavo zakona, DZ oziroma Predsednik DZ. Zakona, pri katerem so ovire za njegovo uveljavitev, ni mogoče razglasiti in objaviti. Ni mogoče razglasiti in objaviti zakona, ki sploh še ni nastal in ne obstoji, oziroma zakona, za katerega ni gotovo, da je nastal.
16Po stališču US (bolj določno razvidnem v pritrdilnem LM sodnika Udeta in odklonilnem LM sodnika Čebulja) v OdlUS VIII, 12, splošnih aktov (za izvrševanje javnih pooblastil) ni potrebno objavljati v uradnem glasilu, tako kot to velja za predpise. Pri tem se je US oprlo na formalno-logično razlago, da Ustava v členih 153, 155 in 160 splošne akte omenja posebej in jih ne uvršča med predpise, 154. člen pa določa obveznost objavljanja v uradnem glasilu samo za predpise. Seveda pa iz načela pravne države (2. člen) izhaja, da morajo biti na ustrezen način objavljeni in javnosti dostopni tudi vsi splošni akti (Krivic, s. 75).