Iskanje po stvarnem kazalu:"razlaščajoči posegi"
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
35Kadar zakon predvidi možnost razlaščujočih posegov, mora zagotoviti tudi izravnavo. Oglejmo si nekaj primerov, ko zakoni na posameznih področjih predvidevajo posege v lastninska upravičenja, ki bi jih lahko označili kot razlaščujoče posege.< [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
36Gozdovi: Po Zakonu o gozdovih – ZG se lahko omejitve lastninskih upravičenj vzpostavijo s proglasitvijo varovalnih gozdov in gozdov s posebnim namenom. Posebej pomembni varovalni gozdovi in gozdovi s posebnim namenom so zavarovano naravno boga [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
37Vode: Najprej pogled v nemško zakonodajo. Zakon o vodnem gospodarstvu (Wasserhaushaltsgesetz – WHG) govori v 19. členu o vzpostavitvi vodovarstvenega območja. Položaj, ki nastane, je podoben vzpostavitvi režima zavarovanega naravn [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
38Slovenski Zakon o vodah vsebuje na več mestih podlage omejitve lastninskih upravičenj na zasebnih zemljiščih v zvezi z varstvom pred škodljivim delovanjem voda oziroma v zvezi z varstvom vodnega režima in kvalitete voda. Zakon daje pooblastilo V [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
39Na podlagi pooblastil iz prve, tretje in četrte alinee so mogoči bistveni posegi v lastninska upravičenja. Menim, da bi moral zakon predvideti odškodnino oziroma izravnalno nadomestilo v primerih posebej težkih omejitev – torej omejite [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
40Varstvo narave: V nemškem pravu je bil zvezni (okvirni) Zakon o varstvu narave sprejet šele leta 1976, sledili pa so mu deželni zakoni. Dotlej je sodna praksa v glavnem že izoblikovala načela glede razmejevanja med socialno vezanostjo lastni [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
41Pri omejitvah lastninske svobode na področju varstva narave so podobno kot pri urejanju prostora pomemben element lega in naravne danosti zemljišča. Omejitve so pogosto le konkretizacija dotlej latentne socialne vezanosti, tako da mora skrben lastn [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
42Nemški zvezni Zakon o varstvu narave, ki sicer nima neposrednih pravnih učinkov na zasebnopravne subjekte (je le okvirni zakon, ki daje podlago za deželno zakonodajo), dopušča, da dežele uzakonijo ukrepe zoper posege v naravo ali krajino, ki tra [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
43Deželni zakoni, sprejeti na podlagi zveznega, v glavnem vsebujejo določbo, da omejitve lastninskih upravičenj načeloma sodijo v okvir določitve vsebine lastninske pravice v mejah socialne vezanosti, da pa je potrebno prizadetemu zagotoviti odško [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
44Tudi v slovenskem pravu so predvideni varstveni režimi naravnih bogastev. Ti varstveni režimi se hkrati z razglasitvijo zavarovanega naravnega bogastva vzpostavijo z zakonom ali predpisom lokalne skupnosti. Varstveni režim obsega prepovedi in omeji [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
45Na področju varstva narave določajo številne omejitve lastninske svobode v obliki zapovedi, prepovedi in omejitev rabe tudi nekateri zakoni, ki so vzpostavili območja zavarovanih naravnih bogastev (znamenitosti). V ta sklop sodijo Zakon o Triglavs [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
46Na podlagi 34. člena ZVO, ki daje pristojnemu ministru pooblastilo, da začasno – največ za dve leti – zavaruje posamezno naravno bogastvo in določi varstveni režim (pri tem se smiselno uporablja tudi določba 4. odst. 19. č [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
17Zakonska ureditev, ki uvede omejitve lastninske svobode, lahko pomeni poseg v obstoječe lastninske položaje. Enak učinek ima lahko tudi podzakonski predpis ali na podlagi zakona izdan posamičen akt (odločba). Lastniku ostane lastninska pravica, v [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
18Možni so različni pristopi k razmejitvi socialne vezanosti od razlastitve. Menimo, da je ta dva pojma treba razlikovati. Kot razlastitev je treba obravnavati poleg odvzema lastninske pravice le tiste posege v lastnino, ki lastninsko pravico izvotlij [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
19Navedeno pa ne pomeni, da drugi posegi v lastninske položaje (ne le v lastninsko pravico, temveč tudi v druge premoženjske pravice, ki sodijo pod pojem lastnine – glej komentar k 33. členu) ne morejo biti nedopustni oziroma, da ne morejo povzro [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
20O dopustnosti omejitev lastninske svobode v okviru socialne vezanosti lastnine smo v komentarju k temu členu že razpravljali (glej zgoraj). Omejevanje lastninske svobode je dovoljeno le v okviru načela sorazmernosti. Zakonodajalec mora pri oblikova [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
21V primerih, ko se z omejitvami lastninskih upravičenj v okviru socialne vezanosti lastnine poseže v obstoječa lastninska upravičenja, je potrebno biti posebej pozoren na načelo zaupanja v pravo oziroma varovanja pridobljenih pravic. To načelo je [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
22Načelo zaupanja v pravo do določene mere varuje pravne subjekte pred spremembo pravnega položaja na slabše. US je v svojih odločbah že večkrat poudarilo, da mora zakonodajalec posebej upoštevati pridobljene pravice oziroma obstoječe pravne po [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
23Specifika zakonskih posegov v lastninskopravna razmerja (v nasprotju s posegi v številna druga pravna razmerja) pa je v tem, da lahko zakonodajalec na tehtnico položi še eno količino – finančno nadomestilo za izgubo, ki jo utrpijo prizadeti las [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
24Ob spreminjanju zakonskega režima lastnine mora torej zakonodajalec upoštevati obstoječe lastninske položaje in varovati načelo zaupanja v pravo s prehodnim režimom ali finančnimi oziroma drugimi nadomestili, upoštevaje težo posega, število [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
25Kar je bilo povedano za spremembe zakonskega režima, velja tudi za spremembe podzakonskih predpisov. Tudi tu je potrebno upoštevati obstoječa lastninska razmerja in reševati načelo zaupanja v pravo s prehodnim režimom, finančnimi izravnavami, d [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
26Primer: Podzakonski predpis postroži mejne vrednosti dopustnih imisij. Obstoječim onesnaževalcem je potrebno zagotoviti ustrezno prehodno obdobje, ni pa nujno, da se zanje določi popolno izvzetje iz veljavnosti predpisa ali da se jim zagotovi [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
27Analogna pravila lahko uporabimo tudi za posege v lastninska upravičenja, ki se izvedejo s prostorskimi akti in akti o zavarovanju (naravnih bogastev, gozdov s posebnim pomenom, vodovarstvenih območij, kulturnih spomenikov). Tudi v teh primerih, kot [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
28»Razlaščujoči posegi« torej niso razlastitev v smislu 69. člena, kar pa še ne pomeni, da ne dajejo prizadetim pravice do posebnega obravnavanja. V primeru, da so izvedeni z zakonom ali podzakonskim predpisom in prizadenejo širši krog lastniko [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
29Zametek kategorije razlaščujočih posegov v lastninsko svobodo je zaznati tudi v OdlUS, 1, 98, U-I-19/92, Ur. l. 59/92, kjer je US izrazilo stališče (ob utemeljevanju, da prepoved reje določenih vrst živine na določenem območju pomeni [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
30Za razmejitev med posegi v lastninska upravičenja, ki dajejo pravico do izravnave, in tistimi posegi, ki te pravice ne dajejo, lahko uporabljamo merila, ki so se razvila v tujih pravnih sistemih. V nemškem pravu (pravni teoriji in sodni praksi) je p [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
31Če ob pomanjkanju domače prakse sintetiziramo iz tujega prava izhajajoča merila, lahko kot relevantna naštejemo naslednja:
32(a) Merilo teže posega (ali gre za bistveno omejitev lastninskih up [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
32(a) Merilo teže posega (ali gre za bistveno omejitev lastninskih upravičenj).
33(b) Merilo enakosti bremen oziroma merilo “posebne žrtve” (ali poseg posebej prizadene določenega lastnika al [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
33(b) Merilo enakosti bremen oziroma merilo “posebne žrtve” (ali poseg posebej prizadene določenega lastnika ali ožji krog lastnikov).
34(c) Merilo predvidljivosti (ali je skrben lastnik glede [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 67. člen / Komentar 1. odstavka 67. člena in ustavnosodna presoja
34(c) Merilo predvidljivosti (ali je skrben lastnik glede na lego in značilnosti nepremičnine dolžan računati na omejitve lastninskih upravičenj). V okviru tega merila velja omeniti še merilo “situacijske vezanosti” (ali je novi režim le izra [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen
43Načelo sorazmernosti pri razlastitvi pomeni, da je dopustno v lastnino poseči le v tolikšni meri, kolikor je nujno potrebno za dosego razlastitvenega namena. Prekomeren poseg je nedopusten. Omejitev na najmanjšo nujno intenzivnost posega se nanaš [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen
44Z načelom sorazmernosti (zapovedjo tehtanja) je povezano vprašanje vrnitve omejene oziroma odvzete pravice. Če se izkaže, da je razlastitveni namen odpadel, da se mu je razlastitveni upravičenec (tisti, ki je pridobil pravico z razlastitvijo) odp [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen
45V nemški pravni teoriji je mogoče najti različne izraze za vrnitev razlaščene pravice: povratna razlastitev (Rückenteignung), odprava razlastitve (deekspropriacija), pravica do ponovne pridobitve (Rückerwerbsrecht) itd. Izraz [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen
46Vprašanje je, ali pravica do odprave razlastitve izhaja iz samega ustavnega jamstva lastnine oziroma iz 33., 67. in 69. člena. V nemškem pravu je dolgo časa prevladovalo stališče, da Grundgesetz – GG takšne pravice ne daje. Leta 1967 je zvezn [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
38Zapoved tehtanja oziroma zahteva po spoštovanju načela sorazmernosti, ki ju vsebuje pojem javne koristi, se ne nanaša le na v zakonu abstraktno določene razlastitvene namene, temveč tudi na konkretne primere. Ni dovolj, da razlastitveni namen
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
39Prvi zahtevi ni zadoščeno že zgolj s tem, če namen, zaradi katerega predlagatelj zahteva razlastitev, ustreza abstraktnemu zakonskemu namenu. Predlagatelj mora izkazati realnost javne potrebe, projekt pa mora biti predstavljen konkretno in določn [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
40Nujna potrebnost razlastitve pomeni, da je lahko razlastitev izvedena le kot “ultimum remedium”. To pa pomeni, da mora predlagatelj razlastitve izkazati razloge, da je projekt načrtovan prav na tem in tem zemljišču oziroma dokazati, da [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
41Sorazmernost v ožjem smislu pa je najstrožja zahteva, ki se ji ustreže s tehtanjem javnega in zasebnega interesa. Iz primerjalnopravnega pregleda je razvidno, da zlasti francoska sodišča posvečajo temu tehtanju posebno pozornost, pozna pa ga tud [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
42Iz povedanega izhaja, da planski interes še ne zadošča za ugotovitev javne koristi, četudi je namen, določen v prostorskem aktu, skladen z abstraktno določenim zakonskim namenom. Občina in država ne moreta zgolj na podlagi izraženega interesa [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
28V primerjalnem pravu med razlastitvenimi nameni najdemo “izvršitev gradbenega namena” (85. člen nemškega zveznega gradbenega zakonika), v francoskem pravu celo ustvarjanje zemljiških rezerv (réserves foncieres). V slovenskem pravu se [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
35Navedenim prepovedim dodajamo še eno zahtevo: abstraktni razlastitveni namen mora biti takšen, da v konkretnem primeru zahteva od predlagatelja prikaz konkretnega projekta oziroma konkretne koristi. Razlastitev “na zalogo” po mojem mnenju ni dop [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
36Čeprav se je zakonodajalec v prvi fazi poustavnega urejanja razlastitve odločil za restriktiven pristop, pa ni odveč zastaviti vprašanje, kako daleč bi lahko segel pri določanju razlastitvenih namenov. Temeljno vprašanje je, ali je izvršitev g [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
37Ali bi bila torej zakonska ureditev, ki bi dopuščala razlastitev kot instrument zemljiške politike, skladna z Ustavo? Primerjalnopravne izkušnje govorijo v prid zadržani ustavni presoji abstraktnih razlastitvenih namenov oziroma dopustitvi relati [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
17US doslej še ni imelo priložnosti razviti razlage pojma “javna korist”, zato lahko o pomenu ustavnega pojma javna korist razpravljamo le teoretično. Doslej pred US še ni bilo primera, v katerem bi sodišče presojalo ustavnost katerega od zako [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen
9Iz komentarja 67. člena izhaja, da posegov v lastninska upravičenja, ki ne pomenijo de iure odvzema ali de facto odvzema (izvotlitve) lastninske pravice oziroma omejitve lastninske pravice z drugo stvarno pravico, ni mogoče šteti z [...]