Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
35Navedenim prepovedim dodajamo še eno zahtevo: abstraktni razlastitveni namen mora biti takšen, da v konkretnem primeru zahteva od predlagatelja prikaz konkretnega projekta oziroma konkretne koristi. Razlastitev “na zalogo” po mojem mnenju ni dop [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
36Čeprav se je zakonodajalec v prvi fazi poustavnega urejanja razlastitve odločil za restriktiven pristop, pa ni odveč zastaviti vprašanje, kako daleč bi lahko segel pri določanju razlastitvenih namenov. Temeljno vprašanje je, ali je izvršitev g [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
37Ali bi bila torej zakonska ureditev, ki bi dopuščala razlastitev kot instrument zemljiške politike, skladna z Ustavo? Primerjalnopravne izkušnje govorijo v prid zadržani ustavni presoji abstraktnih razlastitvenih namenov oziroma dopustitvi relati [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
16Predpostavka ustavne dopustnosti razlastitve je obstoj “javne koristi”. Odvzem ali omejitev lastninske pravice, ki ni v javno korist, je ustavno nedopusten. Pojem javna korist ima avtonomen ustavnopravni pomen, ki pa ga z opredeljevanjem razlastit [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
17US doslej še ni imelo priložnosti razviti razlage pojma “javna korist”, zato lahko o pomenu ustavnega pojma javna korist razpravljamo le teoretično. Doslej pred US še ni bilo primera, v katerem bi sodišče presojalo ustavnost katerega od zako [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
18Pojem javna korist ni identičen s pojmom splošni (ali javni) interes; slednji pojem vsebuje zgolj interesno komponento – če bi javno korist pojmovali tako, bi bil za razlastitev dovolj npr. v prostorskem planu ali izvedbenem aktu izraže [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
19(a) Obstajati mora realna javna potreba, ki jo je mogoče določno in konkretno opredeliti.
20(b) Razlastitev mora biti primerno sredstvo za uresničitev te potrebe in hkrati tudi neizogibno sredst [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
20(b) Razlastitev mora biti primerno sredstvo za uresničitev te potrebe in hkrati tudi neizogibno sredstvo (ultimum remedium). Razlastitev je nedopustna, če je mogoče javno potrebo uresničiti na drug način (npr. z gradnjo na zemljiščih v [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen / Javna korist kot predpostavka dopustnosti razlastitve
21(c) Javna korist (zadovoljitev javne potrebe) mora biti sorazmerna s težo posega v lastninsko pravico, ki ga povzroči razlastitev. Teža tega posega je odvisna od prizadetosti lastnika oziroma od pomena, ki ga ima odvzeta nepremičnina ali pravica z [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 69. člen
3Primer: Zakon na priobalnem pasu vzpostavi režim javnega dobra s pravico splošne uporabe, ne da bi predvidel odvzem lastninske pravice. Ta poseg je potrebno šteti za razlastitev; zakonodajalec bi moral predvideti odškodnino kot v primeru razlastitve [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 73. člen
10Tako mora po ZON lastnik zemljišča dopustiti na svojih zemljiščih neškodljiv prehod drugim osebam in drugo splošno rabo v skladu z zakonom ter dopustiti na svoji lastnini opravljanje nalog ohranjanja biotske raznovrstnosti in ukrepov varstva nar [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 73. člen
11Podobne določbe vsebuje ZVKD. Ureja pravice in dolžnosti lastnika kulturnega spomenika oziroma dediščine, predkupno pravico države ali lokalne skupnosti na spomeniku ter razloge za razlastitev nepremičnega spomenika.
[...]
Lastninska pravica na nepremičnini se lahko v javno korist odvzame ali omeji proti nadomestilu v naravi ali proti odškodnini pod pogoji, ki jih določa zakon.
Na javnem dobru se lahko pridobi posebna pravica uporabe pod pogoji, ki jih določa zakon.
Zakon določa pogoje, pod katerimi se smejo izkoriščati naravna bogastva.
Zakon lahko določi, da smejo naravna bogastva izkoriščati tudi tuje osebe, in določi pogoje za izkoriščanje.
Vsakdo je dolžan v skladu z zakonom varovati naravne znamenitosti in redkosti ter kulturne spomenike.
Država in lokalne skupnosti skrbijo za ohranjanje naravne in kulturne dediščine.
Lastninska pravica na nepremičnini se lahko v javno korist odvzame ali omeji proti nadomestilu v naravi ali proti odškodnini pod pogoji, ki jih določa zakon.