Iskanje po stvarnem kazalu:"protiustavnost delovanja političnih strank"
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
20OdlUS VII, 98, Up-301/96, Ur. l. 13/98. US je v tej znameniti in doktrinarno izjemno pomembni odločitvi razveljavilo 3. člen Zakona o političnih strankah – ZPolS, Ur. l. 62/94. Ugotovilo je, da zakonska ureditev, ki jo vsebuje 4. odst. 3. č [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
21“11. Pravica do zbiranja in združevanja iz 42. člena je temeljna človekova pravica, ki omogoča svobodno izražanje mnenj, oblikovanje politične volje in samoorganiziranost. Pravica do združevanja, ki vključuje tudi pravico do ustanavljanj [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
2212. Svobodna demokratična družba je ustavna ureditev, ki ob izključitvi vsakršnega nasilja in samovolje predstavlja družbeni red pravne države na podlagi samoodločbe ljudstva glede na voljo večine ter svobodo in enakost. K temeljnim načelom t [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
2313. Da svobodna demokratična ureditev lahko deluje, je zagotovljeno s sistemom pravno določenih pravil ravnanja, ki so na podlagi prikazanih načel nastala v dolgem zgodovinskem razvoju v skladu z demokratičnim izročilom evropske pravne civilizaci [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
2414. Ker je svobodna družbena ureditev zaradi svoje odprtosti in zaradi zagotavljanja mnogoterih oblik pravic, svoboščin in vplivov zaradi tega lahko tudi ogrožena, je upravičena njena zaščita pred silami, ki resno ogrožajo njene temeljne vredn [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
2515. Bistveni element vsakega združenja je skupni namen, ki se izraža v temeljnih konstitutivnih aktih združenja: statutu oziroma programu. Ustavnost delovanja združenja se presoja po sklepih in ravnanjih organov oziroma dejanjih članov. Pri opred [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
2616. Zaradi posebnega pomena političnih strank za obstoj svobodne demokratične države ni možna njihova izključitev iz političnega življenja že takrat, ko se z legalnimi sredstvi borijo proti posameznim predpisom ali celo tudi proti posameznim u [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
2717. Političnim strankam je treba zagotoviti svobodo pri ustanavljanju, pri njihovih programih, pri njihovem delovanju in pri njihovem vplivanju na oblikovanje politične volje. Država mora zagotavljati učinkovito udejanjanje teh predpostavk, sicer [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
2818. Politične stranke imajo v primerjavi z drugimi združenji v tolikšni meri poseben položaj, ker je za odločitev o njihovem protiustavnem delovanju pristojno izključno US (deseta alinea 1. odst. 160. člena). Ta t. i. privilegij strank [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
2919. Ni torej dvoma, da o prepovedi delovanja politične stranke (o njenem izbrisu iz registra) lahko odloči le US z dvotretjinsko večino glasov vseh sodnikov – če presodi, da so njeni akti oziroma delovanje v tako hudem nasprotju z Ustavo, da [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
3022. Registrirane stranke ni mogoče ovirati v njenem političnem delovanju vse do odločitve US, ki ima “monopol” za prepoved delovanja stranke. S tem je izključeno upravno poseganje proti obstoju stranke, pa čeprav se ta vede [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
31V zadevah OdlUS VII, 102, Up-239/96 in OdlUS VII, 103, Up-258/96, obe z dne 5. 3. 1998 je US odpravilo odločbo MNZ in Vrhovnega sodišča o zavrnitvi vpisa v register političnih strank ter vrnilo zadevi v novo odločanje. Razlogova [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
32OdlUS V, 21, U-I-309/94 z dne 16. 2. 1996: “9. Politične stranke so namenjene oblikovanju politične volje državljanov (1. člen ZPolS). Funkcija v volilnem procesu je temeljna funkcija političnih strank, v katerem skušajo uresničiti s [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
33OdlUS V, 22, U-I-312/94 z dne 16. 2. 1996: “3. Pravica svobodnega združevanja iz 42. člena se lahko uresničuje v organiziranih ali neorganiziranih oblikah združevanja. Dejstvo, da ZPolS za organizirane oblike predpisuje najmanjše štev [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen / Ustavnosodna presoja
34OdlUS VII, 241, Up-305/98 z dne 19. 11. 1998: “Politična stranka predlaga listo kandidatov po pravilih, ki so prepuščena strankini notranji ureditvi, kar je tudi odraz pravice do svobodnega združevanja iz 2. odst. 42. člena.”
[...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen
17Prepoved članstva policistov v političnih strankah je ESČP obravnavalo v zadevi Rekvenyi v. Madžarska, 20. 5. 1999, RJD 1999-III. Madžarska je namreč spremenila 4. odst. 40. b člena madžarske ustave z določbo, da “p [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen
1Pravica do zbiranja in združevanja iz 42. člena je po stališču US zavzetem v ključni doktrinarni odločitvi o ustavni pritožbi politične stranke Istrski demokratski zbor (OdlUS VII, 98) temeljna človekova pravica, ki omogoča svobodno i [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 42. člen
3Splošna svoboda združevanja, skupaj s koalicijsko svobodo in s svobodo delovanja verskih skupnosti, pomeni samoorganiziranost na raznih področjih, kot so idealna združevanja (kulturna, ljubiteljska, športna, verska), politična združevanja (strank [...]
Državna ureditev / Sodstvo
1S samo določbo 133. člena je določeno, da sodniška funkcija ni združljiva s funkcijami v drugih državnih organih, v organih lokalne samouprave in v organih političnih strank, poleg tega pa Zakon o sodniški službi – ZSS v 41. in 42. členu dol [...]
Državna ureditev / Sodstvo
4Prepoved funkcije v organih političnih strank hkrati pomeni, da so sodniki sicer lahko člani političnih strank, le v organih teh strank ne morejo delovati. Takšno razlago potrjuje tudi določba 42. člena glede pravice do zbiranja in združevanja, s [...]
Ustavno sodišče / 160. člen
41Deseta alinea v pristojnostni določbi prepoveduje – oziroma bolje: napoveduje prepoved – protiustavnosti aktov in delovanja političnih strank. Prepoved je pravno realizirana šele v ZUstS, ki v 3. in 4. odst. 68. člena določa [...]
Ustavno sodišče / 160. člen
42Na US je bilo doslej vloženih že nekaj pobud za oceno protiustavnosti aktov in delovanja političnih strank, vendar jih je sodišče zavrnilo kot očitno neutemeljene (npr. OdlUS V, 92, U-I-165/94 z dne 6. 6. 1996 in OdlUS V, 95, U [...]
Ustavno sodišče / 160. člen
44Vsebino desete alinee razlaga US kot t. i. “privilegij političnih strank”: v primerjavi z drugimi združenji uživajo politične stranke poseben položaj, ki je v tem, da je za odločanje o njihovem protiustavnem delovanju pristojno izklj [...]
Ustavno sodišče / 160. člen
45Posebej je treba omeniti, da je US v navedeni odločbi razveljavilo ves 4. odst. 3. člena ZPolS – poleg dela, ki je z določbo o pristojnosti upravnega organa kršil navedeni privilegij političnih strank, tudi del, v katerem je določil, [...]
Ustavno sodišče / 160. člen
47Sodnik Krivic se je v LM zavzemal za razlago, da pobudniku po 68. členu ZUstS ni treba še posebej izkazovati pravnega interesa. Temu stališču je mogoče oporekati vsaj naslednje: njegova logično dosledna izpeljava bi zahtevala, da imajo tudi pred [...]