Iskanje po stvarnem kazalu:"načelo enakosti"
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
47OdlUS I, 35, U-I-95/91, Ur. l. 34/92: Ni kršena enakost pred zakonom, če se na enako dejansko stanje uporablja enak pravni predpis in na drugačno dejansko stanje drug pravni predpis. Načelo enakosti zavezuje zakonodajalca, da ob pripravi norm [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
48OdlUS II, 23, U-I-25/92, Ur. l. 13/93: Različno obravnavanje fizičnih in pravnih oseb glede pravice do denacionalizacije podržavljenega premoženja pomeni kršitev načela enakosti. Pod enakostjo pred zakonom se razume nearbitrarna uporaba pra [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
49OdlUS II, 69, U-I-67/92, Ur. l. 43/93: Z različnim obravnavanjem oz. urejanjem enakih dejanskih stanj je kršeno ustavno načelo enakosti pred zakonom.
50OdlUS III, 27, U-I-75/92, Ur [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
50OdlUS III, 27, U-I-75/92, Ur. l. 23/94: Ustava zavezuje zakonodajalca, da pri reguliranju pravnih razmerij upošteva načelo enakopravnosti, zato le različnost dejanskih stanj dovoljuje normativno različnost. Zakonodajalec ima pravico, da za ci [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
51OdlUS III, 41, U-I-79/93, Ur. l. 29/94: Specifična ureditev za delavce v državnih organih ni v nasprotju z ustavnim načelom enakosti, saj ji ni mogoče očitati arbitrarnosti, ker je utemeljena z različnim dejanskim stanjem oz. posebnostmi po [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
52OdlUS III, 97, U-I-42/94, Ur. l. 67/94: V nasprotju z načelom enakosti je zakonska norma, ki določa, da predstavnike upokojencev, drugače kot druge, imenuje DZ in ne sami upokojenci. Za tako različno obravnavanje ni utemeljenih razlogov. Gre [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
53OdlUS III, 117, U-I-57/92, Ur. l. 76/94: Načelo enakosti pred zakonom prepoveduje, da bi zakon uveljavil neposredno ali posredno neupravičeno razliko v pravnih položajih, neodvisno od narave stvari in opredelitve subjektov. Zakon mora prevevat [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
54OdlUS III, 124, U-I-205/93, Ur. l. 75/94: Različna pravna ureditev je ustavno dopustna le za različna dejanska stanja. Načelo enakosti kot tudi načelo pravičnosti kot eno od načel pravne države zahtevata, da se zakonodajalec z uporabo taki [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
55OdlUS IV, 76, U-I-77/95 z dne 14. 9. 1995: Načelo enakosti pred zakonom normodajalcu ne preprečuje, da v mejah svoje pristojnosti določa kriterije, po katerih bo podobna dejanska stanja med seboj razlikoval in na njih vezal različne pravne po [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
56OdlUS IV, 104, U-I-78/93, Ur. l. 68/95: Za v zakonu uveljavljeno razlikovanje med nezazidanimi stavbnimi zemljišči ni stvarno utemeljene podlage. Na teh stavbnih zemljiščih država ne more predvidevati selektivnih namenov, zato je njihovo raz [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
57OdlUS IV, 118, U-I-147/94, Ur. l. 3/96: Načelo enakosti pred zakonom v zvezi s pravico do socialne varnosti ne zavezuje države, da bi zagotavljala vojaško pokojnino, pridobljeno po predpisih nekdanje SFRJ, svojim državljanom, ki stalno prebiv [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
58OdlUS IV, 121, U-I-92/94, Ur. l. 8/96: Načelo enakosti iz 2. odst. 14. člena ne preprečuje, da bi zakonodajalec različno urejal pravna razmerja, ga pa zavezuje, da mora enaka razmerja urejati enako ter različna različno. Za kršitev načela [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
59OdlUS IV, 181, Up-66/95 z dne 22. 11. 1995: Enakost pred zakonom iz 2. odst. 14. člena pomeni nearbitrarno uporabo predpisa v odnosu do vsakega posameznika, kar v postopku pred sodišči pomeni, da so sodišča, ki uporabljajo zakon v konkretnih [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
60OdlUS V, 80, Up-115/95 z dne 24. 4. 1996: Zatrjevana napačna uporaba materialnega prava sama po sebi še ne pomeni kršitev načela enakosti. Za to bi šlo, če bi sodišče razsodilo napak in drugače, kot sicer odloča v podobnih ali enakih za [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
61OdlUS V, 96, U-I-140/95 z dne 13. 6. 1996: Ni v nasprotju z načelom enakosti, če občinski odlok določa petkrat višjo ceno letne dovolilnice za parkiranje za lastnike počitniških objektov, kot za občane občine. Ureditev ni samovoljna, ker [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
62OdlUS V, 174, U-I-107/96, Ur. l. 1/97: Z začasnim zadržanjem denacionalizacije kmetijskih zemljišč in gozdov nad 200 ha je zakonodajalec brez stvarno upravičenega razloga povzročil razlikovanje med denacionalizacijskimi upravičenci in s te [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
63OdlUS VI, 22, U-I-303/96, Ur. l. 15/97: “5. US je že v več odločbah poudarilo, da upoštevanje različnih dejanskih stanj v zakonski ureditvi ne predstavlja kršitve načela enakosti (OdlUS IV, 89, U-I-7/94 z dne 5. 10. 1995). N [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
64OdlUS VI, 31, U-I-393/96 z dne 6. 3. 1997: “3. Načelo enakosti pred zakonom pomeni predvsem zahtevo po nearbitrarni uporabi prava do pravnih subjektov, zavezuje pa tudi zakonodajalca k zagotavljanju enakosti subjektov pri zakonodajnem norm [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
65OdlUS VI, 143, U-I-149/97, Ur. l. 73/97: “Izpodbijani določbi Odloka postavljata za kriterij, katera kmetijska zemljišča se lahko namenijo za urbanizacijo oziroma se jim spremeni namembnost, poleg lege zemljišč tudi osebno okoliščino [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
66OdlUS VII, 24, U-I-310/96 z dne 5. 2. 1998: “11. Očitki pobudnikov niso utemeljeni. US je že večkrat poudarilo (med drugim v OdlUS III, 111, U-I-23/94 z dne 13. 10. 1994), da načelo enakosti pred zakonom iz 2. odst. 14. člena [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
67OdlUS VII, 196, U-I-94/96, Ur. l. 77/98: “25. Drugi odstavek 14. člena določa, da so pred zakonom vsi enaki. To seveda ne pomeni, da bi predpis ne smel različno urejati položajev pravnih subjektov, pač pa, da tega ne sme početi samovo [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
68OdlUS VIII, 122, Up-113/97 z dne 18. 3. 1999, zveza 22. člen.
69OdlUS VIII, 130, Up-224/97 z dne 6. 5. 1999.
70OdlUS VIII, 2 [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
69OdlUS VIII, 130, Up-224/97 z dne 6. 5. 1999.
70OdlUS VIII, 246, U-I-298/96, Ur. l. 98/99: “12. V obravnavani zadevi je kriterij razlikovanja spol, torej ena od osebnih okolišč [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
70OdlUS VIII, 246, U-I-298/96, Ur. l. 98/99: “12. V obravnavani zadevi je kriterij razlikovanja spol, torej ena od osebnih okoliščin iz 1. odst. 14. člena. Določba 1. odst. 14. člena varuje pred diskriminacijo: pred neutemeljenim razliko [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
71OdlUS IX, 159, U-I-398/96, Ur. l. 61/2000: »18. […] Načela enakosti pred zakonom (2. odst. 14. člena) ni mogoče pojmovati kot enostavno splošno enakost vseh, pač pa kot enako obravnavanje enakih dejanskih stanj. Po ustaljeni presoji US na [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
72OdlUS IX, 42, U-I-357/98, Ur. l. 24/2001: “Iz velikosti zvišanja obremenitve pobudnice in tudi iz odgovora nasprotnega udeleženca izhaja, da je obremenitev pobudnice z dodatnim številom točk posledica ocene, da je trgovina v brezcarinsk [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
38Načelo enakosti določa 14. člen EKČP, ki zagotavlja uživanje pravic in svoboščin iz te konvencije (dejansko gre v skladu s sodno prakso le za pravice iz I. dela konvencije) vsem ljudem brez razlikovanja. ESČP je vsebino pojma “brez r [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen / Področje varovanja
13V okviru zakonodajnega zagotavljanja načela enakosti je prvenstveno naloga samega zakonodajalca, da presodi ali/in v kakšnih stvarnih pogledih je dvoje življenjskih področij, dejanskih stanov ali skupin oseb med seboj v tolikšni meri enakih, da j [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
1Načelo enakosti pomeni eno od temeljnih ustavnih norm. Pomeni pravico posameznika do zagotovitve enakosti, tako pri postavljanju kot tudi pri uporabi prava (enakost v zakonu in enakost pred zakonom). Skupaj z načelom pravne države in z načelom socia [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
2Načelo enakosti je eden najpogostejših razlogov, na katere se sklicujejo stranke pred US. Načelo enakosti pred zakonom postavlja 14. člen. Enako varstvo pravic zagotavlja 22. člen. Z načelom enakosti so povezana tudi nekatera posebna ustavna dolo [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
5US občasno uporablja zapoved enakosti tudi za ustavnosodno presojo o pravičnosti. Na ta način nastopi proti samovoljni in pravno nepravilni uporabi prava. Že Aristoteles razlikuje dve vrsti pravičnosti, v kateri se enakost izraža v dveh različnih [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
6Udejanjanje načela enakosti in njegova uporaba v pravu zahteva odgovore na vprašanja o tem, katere karakteristike ali pojavne oblike razlikovanja so odločujoče in zakaj; nadalje, kaj je dopustno kot odločujoča razlika, ki upravičuje različno obr [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
7Sistem človekovih pravic vzpostavlja pravnosistemsko povezavo med svobodo in enakostjo, ki gresta vsakemu človeku kot osebi in ne šele na podlagi pripadnosti nekemu družbenemu razredu ali skupini (Isensee/Kirchhof, Band III, s. 35). Posredn [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
8Pri uresničevanju splošne enakosti na področju ekonomskih in socialnih pravic ima pravo omejen doseg, kajti gostota zato potrebnega normiranja povzroča nasprotne učinke. Zakonodajalec bi moral namreč nenehno ustvarjati nove norme in jih prilagajat [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 14. člen
11Načelo enakosti pomeni splošno prepoved arbitrarne oz. samovoljne diskriminacije. Napotilo za vzpostavitev socialnega izravnavanja ne izhaja iz načela enakosti, temveč predvsem iz ustavnega načela socialne države. Z načelom demokratičnosti pa [...]
V Sloveniji so vsakomur zagotovljene enake človekove pravice in temeljne svoboščine, ne glede na narodnost, raso, spol, jezik, vero, politično ali drugo prepričanje, gmotno stanje, rojstvo, izobrazbo, družbeni položaj, invalidnost ali katerokoli drugo osebno okoliščino.
Vsi so pred zakonom enaki.
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 50. člen / Ustavnosodna presoja
73OdlUS VII, 123, U-I-223/96, Ur. l. 49/98, tč. 16 in 19: »Javni interes za znižanje pokojninskih prejemkov borcev bi bil po presoji US lahko le v ekonomski nezmožnosti države za izplačevanje teh in drugih pokojninskih prejemkov ali v posebej [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 50. člen / Ustavnosodna presoja
50OdlUS IX, 172, U-I-31/98 z dne 22. 6. 2000, tč. 5: »Določitev različnih pogojev ter meril za odmero pravic iz pokojninskega zavarovanja je v pristojnosti zakonodajalca in ni v neskladju z Ustavo, kolikor (taka različnost) temelji na legitimn [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 50. člen / Ustavnosodna presoja
51V tej zadevi je šlo za določanje različnih pogojev za pridobitev pravice do družinske pokojnine za vdove, glede na njen status zavarovanke – ni kršitve. Presoja določanja različnih pogojev in različnih pravic za posamezne kategorije zavarova [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 50. člen
6Tako kot za vse človekove pravice je tudi za pravico do socialne varnosti izrednega pomena njena povezava s 14. členom, ki vsebuje prepoved diskriminacije in načelo enakosti. V večini zadev s področja socialne varnosti je US izpodbijano ureditev pr [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 51. člen
4Tudi na področju zdravstvenega varstva velja načelo enakosti pred zakonom in prepoved diskriminacije (14. člen). V zvezi s posamičnimi postopki uveljavljanja pravic, ki pomenijo uresničevanje pravice do zdravstvenega varstva, pa morajo biti zagotov [...]
Človekove pravice in temeljne svoboščine / 52. člen
1Ustava v 52. členu kot posebno človekovo pravico določa tudi »pravice invalidov«. Bistveni poudarek te človekove pravice oziroma zbira človekovih pravic je v določitvi subjekta – to so invalidi. Invalidom so seveda – enako [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 71. člen
13Najpomembnejše odločitve US v zvezi z 71. členom Ustave so:
14OdlUS III, 117, U-I-57/92, Ur. l. 76/94: »S tako ureditvijo ni prizadeto ustavno načelo o enakosti pred zakonom (14. čle [...]
Gospodarska in socialna razmerja / 71. člen
14OdlUS III, 117, U-I-57/92, Ur. l. 76/94: »S tako ureditvijo ni prizadeto ustavno načelo o enakosti pred zakonom (14. člen), kakor menijo nekateri pobudniki. To načelo prepoveduje, da bi zakon uveljavil neposredno ali posredno neupravičeno ra [...]
Ustavno sodišče / 161. člen
56V primerih, ko US ni določilo načina izvršitve, bi bilo smiselno, če bi redna sodišča upoštevala – poleg razlogov, ki so vodili US, da je ugotovilo protiustavnost – tudi razloge, iz katerih je US moralo sprejeti ugotovitveno odločbo ozirom [...]
Splošne določbe / 2. člen / Pravna država / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.
Splošne določbe / 2. člen / Socialna država / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.
Splošne določbe / 7. člen / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.
Splošne določbe / 12. člen / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.
Javne finance / 147. člen / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.
Javne finance / 147. člen / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.
Javne finance / 147. člen / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.
Javne finance / 147. člen / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.
Javne finance / 147. člen / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.
Ustavnost in zakonitost / 153. člen / Komentar
Za branje komentarja morate biti prijavljeni s sistem.