Zakonska ureditev
Jadranka Sovdat, 2011
44V skladu s pooblastilom iz 3. odst. 43. člena je Zakon o lokalnih volitvah (Ur. l. 72/93 in nasl. – ZVL) uveljavil aktivno volilno pravico (3. odst. 5. člena) za člane občinskega sveta tudi za državljane držav, ki niso članice EU. Zakon pri tem ne določa nobenih drugih pogojev, kot je npr. pogoj določenega časa stalnega prebivanja v lokalni skupnosti. Te osebe imajo tudi aktivno volilno pravico za volitve župana (1. odst. 103. člena ZLV). Nimajo pa pasivne volilne pravice na lokalnih volitvah. Če izhajamo iz tega, da je volilna pravica za člane DS opredeljena v 2. odst. 43. člena, je 3. odst. tega člena tudi podlaga za ureditev aktivne volilne pravice tujcev, ki v Sloveniji opravljajo ustrezno dejavnost oziroma so v delovnem razmerju, za volitve članov DS (3. odst. 2. člena ZDsve). Tu pojem tujca nedvomno vključuje tako tujce, ki so državljani EU, kot tiste, ki to niso, gre pa tudi pri državljanih EU za volilno pravico, ki jo v tem primeru zagotavlja nacionalno pravo.
45Za zagotovitev uveljavitve volilne pravice državljanov EU na volitvah v EP in na lokalnih volitvah predvideva 22. člen PDEU podrobnejšo ureditev načina uresničevanja teh pravic, ki jo je Svet udejanjil z dvema direktivama (direktivi Sveta 93/109 z dne 6. 12. 1993 o podrobni ureditvi uresničevanja aktivne in pasivne volilne pravice na volitvah v EP za državljane Unije, ki prebivajo v državi članici, niso pa njeni državljani, UL L 329, in 94/80 z dne 19. 12. 1994 o določitvi podrobne ureditve za uresničevanje volilne pravice in pravice do kandidiranja na lokalnih volitvah državljanov Unije, ki prebivajo v državi članici, v kateri nimajo državljanstva, UL L 368, spremenjena z direktivo Sveta 96/30 z dne 13. 5. 1996). V skladu z njima način njihovega uresničevanja urejajo Zakon o evidenci volilne pravice (Ur. l. 52/02 in nasl – ZEVP-1), Zakon o volitvah poslancev iz RS v EP (Ur. l. 96/02 in nasl. – ZVPEP) in ZLV. Tudi državljani EU, ki prebivajo na slovenskem ozemlju in niso naši državljani, pa nimajo pasivne volilne pravice za župana (103. člen ZLV), kar direktiva (3. odst. 5. člena) tudi izrecno dopušča.
46V skladu s pooblastilom iz 4. odst. 43. člena je Zakon o volitvah v Državni zbor (Ur. l. 44/92 in nasl. – ZVDZ) v 6. odst. 43. člena določil, da na kandidatni listi noben spol ne sme biti zastopan z manj kot 35 % od skupnega dejanskega števila kandidatov. Za volitve poslancev EP je ZVPEP v 4. odst. 15. člena določil višji odstotek – 40 %, pri čemer mora biti lista sestavljena tako, da je najmanj en kandidat vsakega od spolov uvrščen v zgornjo polovico liste. Za lokalne volitve ZLV je v 70. a členu določil, da mora v primeru določitve več kot enega kandidata posameznemu od obeh spolov pripadati najmanj 40 % kandidatur oziroma mest na kandidatni listi, pri čemer morajo biti kandidati oziroma kandidati na prvi polovici liste razporejeni izmenično po spolu; če so na kandidatni listi trije kandidati, pa zadošča, da je med njimi najmanj en predstavnik vsakega od spolov.
Literatura k členu:
Berger, Jurisprudence de la Cour Européenne des droits de l’homme, 5e édition, Pariz 1996;
van Dijk et al. (ed.), Theory and Practice of the European Convention on Human Rights, 4. izd., Intersentia, Antwerpen 2006, s. 911–935;
Jacobs et al., The European Convention on Human Rights, Oxford 2010, s. 519–532,
Grad, Volitve in volilni sistem, IJU, Ljubljana 1996;
Grad et al., Državna ureditev Slovenije, Ljubljana 1996;
Grad et al., Ustavno pravo Evropske unije, Ljubljana 2007,
Grad, Širitev volilne pravice, referat na XVI. dnevih javnega prava, Portorož, junij 2010, Ihl, Le vote, Pariz 1996;
Lijphart, Electoral Systems and Party Systems, New York 1994;
Macdonald et al. (ed.), The European System for the Protection of Human Rights, Nijhoff 1993, s. 553–569;
Mackenzie, Free elections, Liverpool 1958;
Pogorelec, Volilni sistemi in politične stranke, JU 44, 2008, s. 149–161,
Pogorelec, Pasivna volilna pravica tujcev na lokalnih volitvah, referat na XVI. dnevih javnega prava, Portorož, junij 2010,
Ribičič, Evropsko pravo človekovih pravic, Ljubljana 2007,
Sovdat, Varstvo volilne pravice pred Evropskim sodiščem za človekove pravice, Pravnik, 9–10, 2008, s. 453–477,
Sovdat, Ustavnosodna presoja volitev, JU 44, 2008, s. 103–125,
Taagepera – Soberg Shugart, Seats & Votes, Yale University Press 1989,
Virant, Demokracija in enakost volilne pravice, PP 10, 1996, s. 2–3,
Toplak, Volilni sistem in oblikovanje volilnih enot, Ljubljana 2000,
Zagorc, Uresničevanje volilne pravice v tujini, JU 44, 2008, s. 127–147,
Zagorc/Toplak, Kandidiranje na lokalnih volitvah: Pomanjkanje demokratičnega občutka v ZLV-F, Lex localis IV, 2, 2006, s. 89–107,
Zagorc, Ustavnopravna problematika glasovanja, PIDs 6–7, 2009, s. 1759–1766.
Odločitve US glej – http://www.us-rs.si/odlocitve/