Upravičenci
Metoda Orehar Ivanc, 2002
15Pravice iz 1., 2., 3., 5. in 7. alinee v prejšnji točki komentarja so zagotovljene tako narodnima skupnostima kot njunim pripadnikom. Pravici do vzgoje in izobraževanja v svojem jeziku in do dvojezičnega šolstva sta po naravi stvari zagotovljeni le fizičnim osebam. Naslovnik pravice do neposrednega zastopstva v predstavniških organih na ravni občine in države sta narodni skupnosti.
16Ustava ne opredeljuje pojma »pripadnik narodne skupnosti«, ki je pomemben predvsem pri opredelitvi volilne pravice glede predstavnikov narodnih skupnosti v DZ, v občinske svete in v organe samoupravnih narodnih skupnosti. V OdlUS VII, 26, U-I-283/94, Ur. l. 20/98 je bilo zakonodajalcu naloženo, da opredeli merila, po katerih komisije samoupravnih narodnih skupnosti odločijo o vpisu v posebni volilni imenik državljanov, pripadnikov avtohtonih narodnih skupnosti. Iz odločbe izhaja, da mora pristojni organ imeti možnost, da posameznikovo izjavo korigira z zakonskimi merili in da je določitev teh meril tudi stvar samih narodnih skupnosti. Podobno stališče izhaja tudi iz obrazložitvenega poročila k OKVNM. V skladu s tem poročilom je za opredelitev pripadnosti narodni manjšini odločilna izjava posameznika, korigirana z objektivnimi kriteriji, povezanimi s posameznikovo identiteto. Te kriterije je mogoče povzeti iz opredelitve pojma narodna manjšina, ki jo vsebuje Priporočilo št. 1201 (1993) Parlamentarne skupščine Sveta Evrope o dodatnem protokolu o pravicah narodnih manjšin k EKČP. Pripadniki manjšine so osebe, ki prebivajo na ozemlju določene države in so njeni državljani, ki vzdržujejo s to državo dolgotrajne, tesne in trdne vezi, ki izkazujejo posebne etnične, kulturne, verske ali jezikovne značilnosti, ki skrbijo za ohranitev tistega, kar ustvarja njihovo skupno identiteto, vključno z njihovo kulturo, njihovimi tradicijami, njihovo vero ali/in njihovim jezikom. Zakonodajalec je le deloma sledil napotilom iz odločbe US. Po noveli Zakona o evidenci volilne pravice – ZEVP se pripadnost ugotavlja na podlagi izjave oziroma vpisa v obstoječi imenik pripadnikov narodnih skupnosti na preteklih volitvah, korigirane z merili, ki jih določi samoupravna narodna skupnost s splošnim aktom. Ker je določitev meril zopet prepuščena narodnim skupnostim, menim, da zakonodajalec ni zadostil zahtevam, ki izhajajo iz načel pravne države (2. člen) in načela zakonitosti delovanja uprave (2. odst. 120. člena).