Razmerje med 14. in 74. členom
Renata Zagradišnik, 2011
42Zanimivo povezavo med prvim odstavkom 14. člena in svobodno gospodarsko pobudo je mogoče opaziti pri presoji občinskega odloka, ki je urejal opravljanje avtotaksi prevozov v občini (OdlUS XII, 75, U-I-309/02, Ur. l. 92/03). Odlok je namreč pridobitev dovoljenja za opravljanje avtotaksi prevozov, poleg drugih pogojev, vezal na okoliščino, ki jo je US (že) opredelilo kot osebno okoliščino v smislu prvega odstavka 14. člena, čeprav Ustava v tem členu ne govori o stalnem prebivališču oziroma sedežu. Za US ni sporno, da gre za okoliščino, na podlagi katere ni dopustno diskriminiranje v človekovih pravicah (OdlUS VI, 43, U-I-149/97, Ur. l. 73/97). US je tako glede občinskega odloka ugotovilo, da je svobodna gospodarska pobuda nedopustno omejena na podlagi osebne okoliščine.
43Do prekrivanja med pravicama iz 14. in 74. člena prihaja v tistih primerih, ko zakonodajalec opravljanje določene gospodarske dejavnosti omeji le na določene pravno-organizacijske oblike, saj gre tako za vprašanje neenakega obravnavanja kot tudi posega v svobodno gospodarsko pobudo. To vprašanje se je na primer postavilo v primeru, ko je zakonodajalec na novo določil vrste subjektov in pogoje, ki jih morajo izpolnjevati za izvajanje dejavnosti projektiranja in z njim povezanega tehničnega svetovanja ter dejavnosti gradenj. Med subjekti, ki smejo opravljati navedene dejavnosti, pa ni več navedel zadrug (OdlUS XI, 60, U-I-306/98, Ur. l. 37/02). US je v konkretnem primeru razlikovalo med ustavno dovoljenostjo posega v obe pravici in izpodbijano ureditev presojalo tako z vidika 74. kot tudi 14. člena. V obeh primerih je ugotovilo, da ni neskladja z Ustavo. z vidika 74. člena pa je pomembno stališče, da je na podlagi prvega stavka drugega odstavka 74. člena mogoče s posebnim zakonom omejiti opravljanje gospodarske dejavnosti na določene subjekte glede na njihovo pravno-organizacijsko obliko. V kakšnem obsegu in pod katerimi pogoji bo zakonodajalec določil omejitve za opravljanje posameznih gospodarskih dejavnosti, pa je odvisno od posebnosti posameznih dejavnosti in subjektov, ki naj bi jih opravljali.
44Do prekrivanja med 14. in 74. členom prihaja tudi na področju koncesij. Z zakonodajalčevo odločitvijo, da je mogoče neko dejavnost opravljati le na podlagi koncesije ali dovoljenja, ne gre več za dejavnost, ki bi jo lahko gospodarske osebe izvajale svobodno, oziroma ni dejavnost, ki bi jo lahko svobodno (prosto) izbrale kot svojo dejavnost. Svobodna gospodarska pobuda se v primeru koncesijskih dejavnosti lahko nanaša le na postopek oddaje koncesije, ne pa tudi na svobodno konkurenco pri opravljanju dejavnosti. V takih primerih US praviloma opravi presojo skladnosti z Ustavo na podlagi 14. člena in skladnost s 74. členom veže na ugotovitev neskladja s 14. členom. V postopku koncesije mora biti namreč omogočeno, da lahko vsakdo pod enakimi pogoji pridobi koncesijo (OdlUS XV, 78, U-I-98/04, Ur. l. 120/06; OdlUS XIII, 76, U-I-3/02, Ur. l. 132/04). Vprašanje, ki se v zvezi s podelitvijo koncesije zastavlja, je, ali lahko zakonodajalec določi, da lahko koncesijo pridobi le pravna oseba in lahko določi še pravnoorganizacijsko obliko, ki se mu zdi najprimernejša za pridobitelja posamezne koncesije. US je sprejelo stališče, da lahko zakonodajalec na podlagi prvega stavka drugega odstavka določi tudi organizacijsko obliko, ki se mu zdi najprimernejša, kot tudi, kakšne pogoje mora izpolnjevati zasebni subjekt za pridobitev pravice do izkoriščanja naravnih bogastev in za opravljanje dejavnosti, ki je predmet koncesioniranja (OdlUS XV, 78, U-I-98/04, Ur. l. 120/06). V takšnih primerih se US ne spušča v presojo primernosti ureditve, temveč presodi le, ali obstaja za izpodbijano ureditev razumen razlog, ki izhaja iz narave stvari. V zadevi OdlUS XV, 78 je presodilo, da ureditev, pri kateri se lahko lovska pravica s koncesijo prenese samo na usposobljeno pravno osebo (lovsko društvo), ne pa tudi na fizično osebo, in pri kateri je s tem posledično omejeno število subjektov, ki se smejo ukvarjati s to dejavnostjo, ni v neskladju s prvim in z drugim odstavkom 74. člena v povezavi z drugim odstavkom 14. člena.