Izstop iz mednarodne organizacije, na katero Slovenija prenese izvrševanje dela suverenih pravic ter izstop iz obrambne zveze
Miro Cerar, 2011
22Pri nastajanju 1. odst. 3. a člena se je posebej zastavilo tudi vprašanje, ali naj ta člen vsebuje določbo, ki bi opredelila postopek izstopa iz mednarodne organizacije, na katero je Slovenija prenesla izvrševanje dela suverenih pravic, ter postopek izstopa iz obrambne zveze. Ustavodajalec je v tem pogledu v celoti upošteval mnenje strokovne skupine ustavne komisije, ki je predlog za vključitev takšne določbe v Ustavo zavrnila kot nepotreben in (v času pridruževanja EU) neprimeren. Ob tem pa sta strokovna skupina in ustavna komisija v razpravi v celoti soglašali z ugotovitvijo, da je izstop Slovenije iz vsake mednarodne organizacije, na katero je Slovenija prenesla del suverenosti, vedno mogoč na temelju ustavno določene in mednarodno priznane pravice do samoodločbe ter na podlagi ustavno deklariranega dejstva, da je Slovenija suverena država, ki lahko svoje suverene pravice, ki jih je delno prenesla v izvrševanje na določeno mednarodno organizacijo, po lastni demokratični odločitvi vedno ponovno prevzame v svoje izvrševanje. Seveda je ob tem mogoče, da takšna mednarodna organizacije že tudi sama izrecno predvidi možnost ter način oziroma postopek izstopa njenih članic (držav).
23Prav tako lahko seveda Slovenija izstopi tudi iz obrambne zveze, kjer pa praviloma zadostuje že njena odločitev, da v skladu s pravili pogodbe o obrambni zvezi ali po ustaljenih načelih in pravilih mednarodnega prava (predvsem Dunajske konvencije o pravu mednarodnih pogodb iz l. 1969) odstopi od mednarodne pogodbe, s katero je pristopila k takšni zvezi. V zvezi s tem velja omeniti, da je npr. izstop iz zveze NATO mogoč že neposredno na podlagi 13. člena Severnoatlantske pogodbe, ki državam članicam izrecno dopušča enostranski odstop od pogodbe.
24Ne nazadnje je v zvezi s povedanim pomembno tudi stališče strokovne skupine in ustavne komisije iz obdobja sprejemanja 3. a člena, po katerem je z vidika razlage Ustave treba razumeti, da bo DZ, če bi v prihodnosti odločal o izstopu iz navedenih mednarodnih organizacij ali obrambnih zvez, moral svojo dokončno odločitev o tem sprejeti z dvotretjinsko večino glasov vseh poslancev, tj. z enako zahtevno večino, kot je v skladu s 1. odst. 3. a člena potrebna za odločitev o vstopu. Pri tem bi imel DZ v skladu z 2. odst. 3. a člena na voljo tudi možnost razpisa referenduma o takšni odločitvi.